Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Turister kan få deres eget rejsekort

Rejsekortet volder turister problemer, når de skal rejse med kollektiv trafik i Danmark. Derfor arbejdes der nu på at skabe et mere turistvenligt alternativ.

ARKIVFOTO. Trafikselskaberne er som konsekvens i gang med at undersøge, om de kan tilbyde en ny og mere turistvenlig udgave af Rejsekortet.
ARKIVFOTO. Trafikselskaberne er som konsekvens i gang med at undersøge, om de kan tilbyde en ny og mere turistvenlig udgave af Rejsekortet.

Det kniber med lige at hoppe på en bus eller et tog, når turister kommer til Danmark. De oplever nemlig den kollektive trafik som svær at bruge.

Men det skal der nu rettes op på.

I denne uge lancerede en projektgruppe under Erhvervsministeriet en rapport med en række initiativer, der skal forbedre turisters adgang til kollektiv trafik.

For nok har trafikselskaberne allerede tilbud på hylderne til turister. Til gengæld kan det være svært at få kendskab til og overblik over de forskellige tilbud og billettyper, lyder det fra projektgruppen, som også består af Danske Regioner og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Særligt når turisterne vil rejse på tværs af trafikselskabernes operationsområder, opstår der problemer.

Det kan man godt genkende hos hovedorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, Horesta, siger politisk rådgiver Helle Eckeroth.

»Selv danskere, der er bosat i Danmark og skal bruge den offentlige transport hver dag, har problemer med Rejsekortet, så det bliver jo ikke lettere som turist,« siger hun.

Turister har i dag mulighed for at købe det såkaldt anonyme rejsekort til at rejse mellem landsdelene.

Men det kan blandt andet ikke forudbestilles via nettet, og for at rejse på tværs af landet skal man samtidig sørge for at ændre en indstilling på kortet, hvilket samtidig kræver en indbetaling på 600 kroner.

Trafikselskaberne er som konsekvens i gang med at undersøge, om de kan tilbyde en ny og mere turistvenlig udgave af Rejsekortet.

Men så svært behøver det ifølge Helle Eckeroth ikke at være. Hun hæfter sig ved, at selskabernes nuværende produkter til turister sådan set er udmærkede løsninger, hvis de ellers var landsdækkende.

I Midttrafik kan man for eksempel købe en papirbillet, som giver fri adgang til at rejse et-tre døgn i Aarhus eller i hele regionen.

»Hvis bare der var én transaktionsomkostning, som gav én billet, så turister frit kunne rejse rundt i landet, ville det ikke kun være til gavn for mine medlemsvirksomheder, men for hele forretningen Danmark,« siger Helle Eckeroth.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.