Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Trivsel fylder mere end læring for forældre før skolestart

Det vigtigste for forældre, der sender deres børn i skole for første gang, er trivsel, viser ny undersøgelse.

Det forældre går mest op i, når deres barn skal i skole, er trivsel. Det viser ny undersøgelse. Free/Colourbox.com/arkiv
Det forældre går mest op i, når deres barn skal i skole, er trivsel. Det viser ny undersøgelse. Free/Colourbox.com/arkiv

København. Øverst på listen over ting forældre tænker over, før de sender deres barn i skole for første gang, er, om børnene i klassen vil behandle hinanden godt.

Det viser en undersøgelse foretaget af Mary Fonden og Red Barnet blandt 521 forældre til børn, der starter i folkeskole efter sommerferien. 60 procent af de adspurgte forældre svarer, at trivslen er det, de er mest optaget af.

- Jeg er faktisk positivt overrasket over, at så mange forældre prioriterer trivsel. Det tror jeg ikke er noget, man kan tage for givet.

- Ikke mindst i en tid, hvor fokus er meget på målbar læring

- Det ser ud til, at forældrene har en bevidsthed om, at et godt miljø er en forudsætning for læringen. Den bevidsthed tror jeg ikke, der var for år tilbage, siger generalsekretær i Red Barnet Jonas Keiding Lindholm.

Undersøgelsen viser også, at langt de flest forældre placerer ansvaret for, at mobning ikke opstår i klassen, hos lærerne.

79 procent af de adspurgte svarer, at de har et ansvar over for eget barn og 64 procent svarer, at de har et ansvar overfor alle børn i klassen.

- Her mener jeg, at forældrene lidt frasiger sig selv ansvaret. Det er alle voksne i børnenes liv, der har et ansvar.

- Det gælder både lærerne og forældrene selv. De er en rollemodel ikke bare for egne børn, men har også et bredere ansvar, som de skal være klar til at tage på sig, siger Jonas Keiding Lindholm.

Indsatsen mod mobning er vigtig, og det har da også været et fokusområde for Red Barnet og Mary Fonden i en lang årrække.

- Vi ved, at mobning er utroligt skadeligt. Et betragteligt antal børn får ødelagt deres skoletid. For nogle går det rigtigt galt, og de forlader skolen med store selvværdsproblemer, siger generalsekretæren og afslutter:

- Men tryghed og trivsel er ikke bare mål i sig selv. Det handler om, at hvis man er tryg, så er det forudsætning for at kunne udvikle sig socialt, menneskeligt og fagligt. Og det er jo formålet med skoletiden.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.