Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Trafikforsker roser slukning af vejtavler på motorvej

Prøveslukningen af de elektroniske vejtavler ved Motorring 3 kan give ny viden til gavn for hele landet, mener trafikforsker Harry Lahrmann. Han afviser, at forsøget gør trafiksikkerheden ringere.

Vejdirektoratet er på helt rette vej, når det i de kommende måneder på forsøgsbasis slukker de elektroniske vejtavler ved Motorring 3 i hovedstadsområdet.

Det mener trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet. Han siger, at der på nuværende tidspunkt ikke findes »hård« dokumentation for, hvilken effekt elektroniske vejtavler har på trafikafvikling og trafiksikkerhed.

»Det er rigtig godt at få bedre viden om, hvordan sådanne anlæg virker. Vi bruger mange penge på at sætte alle de her tavler op, og når de først er sat op, koster de en halv bondegård at vedligeholde. Det er fornuftigt at prøve at finde ud af, om det virker, før man bruger en masse skattekroner på det,« siger Harry Lahrmann.

Tavlerne slukkes i begyndelsen af februar og fire-fem måneder frem.

»Vi slukker tavlerne, fordi vi vil finde ud af, hvor stor effekt de har på trafikken på M3 til daglig,« siger afdelingsleder Stine Bendsen fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

»Vi forventer, at der kommer en langsommere og mindre jævn afvikling af trafikken på M3 i de kommende måneder. Men det koster penge at drive den form for systemer med variable tavler - både på M3 og andre steder i landet. Derfor er vi interesserede i at undersøge, om vi får værdi for pengene,« tilføjer Stine Bendsen.

Michael von Bülow, der er strategisk direktør i kommunikations- og rådgivningsvirksomheden vonbülow, mener til gengæld, at Vejdirektoratet er på afveje med forsøget. Han vurderer, at det vil stresse trafikanterne, når de ikke længere får de oplysninger, som vejtavlerne giver.

»Den stress vil naturligvis påvirke kørselsflowet i negativ retning. Mit gæt er, at vi vil se mange flere vognbaneskift, og det er blandt andet dem, der sænker trafikhastigheden og øger risikoen for sammenstød. At lade trafikanterne være forsøgskaniner er helt uacceptabelt,« siger han i en skriftlig kommentar.

Harry Lahrmann deler ikke bekymringen.

»Københavnerne, der kører på Motorring 3, må være lidt opmærksomme i den kommende tid. Ved hjælp af dette forsøg bliver vi klogere på effekten af vejtavler, og så må vi acceptere, at der er en teoretisk omkostning i forsøgsperioden.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.