Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tidlig læring og styret leg skader børns skolegang

Et nyt studie viser, at jo tidligere man fokuserer på små børns læring, jo dårligere går det børnene senere i skolen og uddannelsessystemet.

Hvis børn leger for at lære, kan det skade deres skolegang. Det er konklusionen på et nyt studie, hvor over 400 internationale forskningsprojekter er blevet gennemgået, skriver Information.

Selvom skiftende regeringer og kommunerne i mange år har haft fokus på at skabe en målrettet læring for børn i daginstitutioner, viser den omfattende undersøgelse nu, at strategien kan virke mod hensigten og være direkte skadelig for børns sprog- og talforståelse.

Det er professor i udviklingspsykologi Dion Sommer, som står bag studiet, og han påpeger, at jo tidligere man begynder med målstyret læring, des dårligere går det børnene senere i skolen og uddannelsessystemet.

»Forestillingen er, at små børn kan nå at lære en masse via programmer, som voksne styrer, såkaldt instruktionspædagogik. Men små børn lærer ikke på den måde, og det skræmmende resultat er, at fremtidige kompetencer i sprogforståelse, matematik og naturfag forringes – ikke forbedres, som det ellers er målsætningen,« siger Dion Sommer til Information.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.