Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Teenagernes populære foto-app får jakkesæt på

Det har været teenagernes domæne. Nu er børsmæglerne fra Wall Street blevet vilde med internet-tjenesten Snapchat, hvor man kommunikerer igennem hurtige billeder.

De amerikanske børsmæglere er ikke kun glade for livet i aktiekursernes midte. De er også blevet glade for internet-tjenesten Snapchat, som ellers har været teenagernes værktøj. Foto: Justin Lane
De amerikanske børsmæglere er ikke kun glade for livet i aktiekursernes midte. De er også blevet glade for internet-tjenesten Snapchat, som ellers har været teenagernes værktøj. Foto: Justin Lane

Billederne er flygtige. De opløser sig selv efter maksimum ti sekunder. Danske teenagere bruger flygtigheden til at portrættere sig selv i situationer, der er sjove, pinlige og ja, lidt over grænsen for, hvad forældregenerationen vil lægge ansigt og krop til.

Nu har en anden målgruppe overraskende kastet sin kærlighed på den populære internettjeneste Snapchat. Nemlig børsmæglerne på Wall Street.

Tidligere har de mørke jakkesæts foretrukne kommunikationsværktøj været deres matchende sorte Blackberrys. Men ifølge New York Magazine er et stigende antal børsmæglere begyndt at bruge Snapchat med samme formål som de danske teenagere: At have en form for privatliv på nettet, som andre ikke kan følge med i.

Og det er lige der, at Snapchat bliver interessant for de danske forældre, der ellers hovedrystende har set på teenagernes heftige aktivitet med at sende fotos. Alle med ansættelse i en virksomhed oplever en eller anden form for sammenblanding af privat- og arbejdsliv, hvor man skal træde varsomt i forhold til at dele information mellem venner og arbejdspladsen.

Alle med ansættelse i en virksomhed frygter også den dag, da chefen ved et tilfælde opdager pinlige, private billeder på ens Facebook-konto eller gennem et andet social medie finder ud af, at man er ved at søge job et andet sted.

Den frygt er især til stede hos den amerikanske finanselite, der arbejder med børsfølsomme oplysninger. Der er blandt andet historien om en børsmægler, der blev fyret for at offentliggøre et billede af en kollega, der sov ved skrivebordet. Mantraet har heddet, at man skal være forsigtig med, hvem man emailer hvad. Privatlivet skal helt og aldeles holdes ude af virksomhedens sfære. 

Derfor bruger finansfolket Snapchat til at fortælle om deres liv på kontoret, i lufthavnen, foran computeren og andre steder, hvor en corporate-tilværelse finder sted. Ti sekunder efter er billederne igen væk.

Frirum på nettet

New York Magazine har interviewet flere børsmæglere, der fortæller, at Snapchat hurtigt er blevet det foretrukne sociale medie, hvor de kan kommunikere ærligt med deres venner, uden at billederne ender i hænderne på deres chefer. En af børsmæglerne fortæller, hvordan en gruppe unge finansfolk deler et hus i Hamptons denne sommer, hvor de er blevet enige om ikke at poste billeder fra deres ophold på nogen sociale medier, før alle i huset har sagt god for dem.

»Men det gør ingen. I stedet bruger man Snapchat til at dele alt muligt mærkeligt. Vi kan alle se billederne, grine af dem og fortroligt vise dem til folk, der ikke kan fyre os.«

Snapchat er kommet ind i de finansielle cirkler gennem studerende, der gennem deres ansættelse i de store finanshuse har bragt tjenesten videre til kollegaer. Til CNBC fortæller en ansat i en kapitalfond, at han aldrig havde brugt Snapchat, før praktikanter i virksomheden viste ham tjenesten.

»Nu bruger vi det hver weekend, hvor vi sender latterlige billeder af stranden, natklubben - af hvad som helst.«

Trine-Maria Kristensen er rådgiver, foredragsholder og ekspert i sociale medier. Hendes vurdering er, at jo mere man finder ud af, at internettet lagrer alt, desto mere vil forældre til teenagere synes mere og mere om Snapchats flygtighed. Facebook bliver et no go, fordi du vil også gerne have et job om tre år.

Hun forstår godt, at de amerikanske børsmæglere har brug for en pause fra arbejdslivet. Men den pause er heller ikke uden risiko.

»Hvis Snapchat bliver udbredt til virksomhedsbrug, vil jeg håbe, at det er på en lidt anden måde. Børsmæglerne er i en lukket kultur, hvor alt er forbudt. Det er en falsk frihed, de føler ved at bruge Snapchat. For man kan stadig tage skærmbilleder og sende dem videre. I stedet kunne man bruge Snapchat professionelt til hurtigt at dokumentere en arbejdsproces eller til at tage andre med på råd,« siger hun.

Så længe virksomhederne har strenge regler, og vi selv har en mærkelig forestilling om, at vi er perfekte mennesker på arbejdspladsen, vil der være de der sammenstød mellem arbejds- og privatliv på de sociale medier, mener Trine-Maria Kristensen.

»Vi tager jo på natklub, drikker os fulde og er pinlige uden for kontortid. Det er en illusion, at man har en organisation med flere tusinde ansatte, der ikke begår fejl og altid opfører sig ordentligt. Glansbilledet holder ikke.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.