Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Teenagere vil have forældrene til at opdrage mere

Der kan være langt fra de unges liv på de sociale medier til forældrenes virkelighed. Men teenagerne synes selv, at forældre skal spille en langt større rolle i online-opdragelsen.

Debatten om unges delinger af private videoer og nøgenbilleder er igen blusset op, også blandt eleverne i 10. klasse i Greve. Fra venstre mod højre: Ciwan Topal, Saja Gomei, Freja Lauridsen, Rasmus Rasch Andreasen og Arako Amin. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Debatten om unges delinger af private videoer og nøgenbilleder er igen blusset op, også blandt eleverne i 10. klasse i Greve. Fra venstre mod højre: Ciwan Topal, Saja Gomei, Freja Lauridsen, Rasmus Rasch Andreasen og Arako Amin. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Afstanden synes engang imellem astronomisk fra ungdommens eksperimenterende hverdag på de sociale medier til forældrenes langt mere analoge liv. Ifølge teenagerne selv er der kun én måde at gøre den afstand mindre på:

Forældrene skal spille en langt større rolle i den digitale opdragelse. Især når det handler om at forhindre spredningen af materiale med seksuel karakter.

En rundspørge foretaget af Berlingske blandt gymnasiernes elevrådsformænd viser, at cirka 70 procent mener, at forældrene bør træde mere i karakter og blande sig.

Formand for Børnerådet, Per Larsen, mener, at mødre og fædre skal tage den bold op:

»Forældrene holder sig måske tilbage af frygt for at blive beskyldt for at blande sig unødigt meget i deres børns adfærd. Når der kommer signaler som det her, skal man da bide på krogen.«

Børn i alle aldre er ofte meget bedre orienteret om, hvad der foregår, og hvad man kan på de sociale medier. Når forældre føler, at de er bagud på point fra begyndelsen, reagerer nogle med en tøven.

»Selv om børnene føler sig på hjemmebane, viser det sig ofte, at deres moralske forståelse ikke er fulgt med. De ved ikke, hvilke konsekvenser det har. Uanset forældrenes hul i deres viden, er det altså et forældreansvar at interessere sig for, hvad der foregår,« siger Per Larsen.

Forældre underkender deres betydning

18-årige Frederik Andersen er elevråds­formand på Kolding Gymnasium. For nylig havde festudvalget på skolen været på sommerhustur. Efter turen kunne andre elever se nøgenbilleder af udvalgets medlemmer på Snapchat. Det er scener som denne, der får ham til at mene, at forældre bør opdrage deres børn, så de får en vis form blufærdighed.

»Det vil jeg i hvert fald gøre den dag, hvor jeg selv bliver far. Forældre forstår måske ikke Snapchat, men derfor kan de jo stadig videregive en almen moral til deres børn. Forældre i dag har ikke en særlig stærk teknologisk forståelse. Der er en stor generationsforskel nu, hvad det angår. Jeg tror ikke, at teenage­forældre i dag ved, hvad der egentlig sker, og hvad der bliver sendt rundt. Unge i dag oplever en stor frihed på de sociale medier, fordi forældrene ikke ser dem over skuldrene,« siger Frederik Andersen.

Den analyse er Gitte Haag, psykolog og forfatter til bogen »Forstå din teenager – og dig selv«, enig i:

»Vi forældre underkender vores egen betydning, når børnene bliver teenagere. Igen og igen viser undersøgelser, at selv om teenagerne måske ikke viser os det, har vi en større betydning, end vi selv går rundt og tror. Og de vil gerne have forældrene til at hjælpe dem. Vi læser umiddelbart de unge som afvisende og tænker, at de skal have lov til at have deres eget liv, og man vil ikke presse dem.«

Vi har en kropskultur, der er forvirrende for både børn og voksne. Det gør det svært at finde de helt rette ord, mener Gitte Haag.

»Jeg mener, at vi taler alt for lidt om krop og sex med vores børn. Vi taler med dem om færdselsregler og alkohol, men ikke om de her ting. Fordi vi dybest bliver bange for at være grænseoverskridende.«

På Langkær Gymnasium nær Århus er 17-årige Jens Philip Yazdani elevråds­formand. Til en gymnasiefest kom en af hans kammerater oprevet hen til ham og fortalte, at han lige var blevet filmet sammen med sin kæreste ude på toilettet, hvor de havde dyrket sex. En gruppe drenge havde stukket en mobiltelefon ind over båsen og filmet dem.

»Det var også sket for min veninde samme aften, hvor hun blev filmet med sin kæreste. Ingen af dem havde lyst til at tale om det med hverken ledelse eller lærere. Det skete fredag, og om mandagen talte hele skolen om det. Min venindes ansigt kunne ikke ses på videoen, men lige efter var hun ikke glad for at forlade klasseværelset i pauserne, fordi alle kiggede på hende. Hvorimod fyre gik op til drengen og gav ham high fives. Der er et andet syn på piger end på fyre, når det kommer til seksualmoral,« siger Jens Philip Yazdani.

Han tror ikke, at forældre kan trænge igennem. De kan godt forsøge at tage en dialog med deres børn, men elevrådsformanden mener, at skolen er det bedste fora, når det drejer sig om digital dannelse.

»Der vil det ikke være lige så akavet som hjemme hos en selv. Alt det med sex kan være svært at tale om med sine forældre, og det er da heller ikke noget, jeg gør. Det er da lidt ærgerligt, at det er tabuiseret.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.