Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tag med Berlingskes læsere på afveje

En snes læsere fik muligheden for at lære terrænkørsel på Tirsbæk Gods ved Vejle.

Mulighederne for at køre i terræn i Danmark er få, men der findes enkelte steder rundt omkring. Land Rovers ved Tirsbæk Gods ved Vejle anses for at være blandt de bedste muligheder.
Mulighederne for at køre i terræn i Danmark er få, men der findes enkelte steder rundt omkring. Land Rovers ved Tirsbæk Gods ved Vejle anses for at være blandt de bedste muligheder.

Jeg har gennem årene som motorjournalist prøvet mange sjove ting i biler. Men skulle jeg nævne blot en enkelt som den sjoveste, ville det nok blive at køre i terræn, for det er hér, man for alvor bliver fascineret og samtidig forskrækket over, hvad der egentlig kan lade sig gøre i en bil.

Ok, kigger man på nogle af billederne på disse sider, ser det slet ikke så dramtisk ud, som det føles, når man selv sidder bag rattet. Hvornår hælder en bil egentlig nok til, at den vælter? Og når man nu lige kører bag en bil på samme strækning, der ikke væltede, hvorfor har man så den instinktive følelse af, at alt kan gå galt om et øjeblik?

Det kan gå galt, men det gør det ikke, hvis man blot gør det, som instruktørerne siger, man skal gøre. De har været banen igennem mange gange, og de ved, hvad de taler om, og de »kræver« total lydighed.

Redaktionen bag Berligske Bilen er på Tirsbæk Gods ved Vejle sammen med den snes læsere, der vandt i konkurrencen om et kursus her. Ganske gratis arrangeret i et samarbejde med Land Rover i Danmark og Land Rover Experience Center, der har hjemmebane på godset.

I alt er der omkring 22 kilomter terrænbane på godset, der er i forskellige sværhedsgrader. Al begyndelse sker på en bane bygget til formålet. Her kører man over ujævne træstammer, ned ad høje bakker, op ad høje bakker, gennem en vandgrav og så nok det mest uhyggelige: En skrænt som køres på skrå. Når man sidder bag rattet, er det, at man få væltefornemmelsen, og når Land Rover Defenderen langsom skrider nedad, har man mega-meget lyst til at styre op ad. Men det skal man absolut ikke gøre, fortæller instruktørerne, for så er det netop, at man kan vælte.

Man må sige - og det blev også sagt at chefinstruktør Ib Hammer bagefter - at Berlingske-læserne hørte godt efter. Der blev hverken væltet træer eller lavet buler i bilerne, selv om man på visse dele af strækningerne kørte tæt forbi solide træer, der ikke lige ville give efter, hvis man kom på afveje i det smattede, ujævne føre.

Selvtilliden voksede hos deltagerne, som dagen gik, der var mange erfaringsudvekslinger undervejs, og på bemærkningerne kunne man også høre, at der var blevet lyttet godt i timen, mange påpegede grinende fejl hos andre chauffører: Man må altså ikke bruge bremsen dér, eller den vej må man ikke dreje. Og var det ikke første gear, vi skulle køre ned i her.

Terrænkørsel er nemlig lidt svært, men til gengæld meget sjovt, fordi det er så grænseoverskridende at styre en bil, der kører i unaturlige vinkler, eller hvor man faktisk ikke kan se ret meget andet end træernes kroner og himlen, når det går stejlt op. Desværre har man ikke de helt store muligheder for at udfolde talenterne i terræn i Danmark, men der findes enkelte baner rundt omkring, og den i Tirsbæk anses for at være en af de bedste.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.