Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Tabte containere fundet på bunden af Storebælt

Forsvaret har fundet to containere på 35 meters dybde i Storebælt. De er ikke til fare for skibstrafikken.

(ARKIV) Skib sejler under Storebæltsbroen, tirsdag den 27. februar 2018.
(ARKIV) Skib sejler under Storebæltsbroen, tirsdag den 27. februar 2018.

To skibscontainere er blevet fundet på bunden af Storebælt. Der er tale om de containere, der røg over bord, da to skibe tirsdag kolliderede cirka 30 kilometer nord for Storebæltsbroen, oplyser Forsvaret.

»De er blevet fundet nær det sted, hvor kollisionen skete. De ligger på 35 meters dybde«, fortæller Jesper Lyngholm, der er vagtholdsleder hos Forsvarets Operationscenter.

Ifølge ham ligger containerne så dybt, at de umiddelbart ikke udgør en fare for skibstrafikken i området.

Siden tirsdag har beboere på Samsø mærket en noget besynderlig konsekvens af ulykken. Et stort antal avocadofrugter og bananer er nemlig skyllet i land på den sydlige del af øen.

Frugterne stammer fra en kølecontainer, som blev smadret ved kollisionen.

Det var containerskibet "Delphius Gdansk" og fragtskibet "BBC Neptune", som sejlede ind i hinanden. Skibene var på vej i hver sin retning i farvandet mellem Fyn og Sjælland, da begge ændrede kurs og tørnede sammen.

Skibene havde kurs mod henholdsvis Sankt Petersborg i Rusland og Göteborg i Sverige. De var derfor på vej i hver sin retning i farvandet mellem Fyn og Sjælland, da begge ændrede kurs og tørnede sammen.

Ved kollisionen røg flere containere fra containerskibet over på handelsskibet. En af containerne brød i brand, og som nævnt blev en kølecontainer ødelagt. Andre containere faldt i vandet. De fleste af dem blev bjærget.

Men to gik til bunds. Det er dem, som man nu har fundet ved brug af ekkolodteknologi, forklarer Jesper Lyngholm.

»Ligesom når fiskerne skal finde store fiskestimer, som de kan fange, så kan man ved hjælp af ekkolod og andet teknisk udstyr lokalisere ting på havbunden og få et radarbillede af, hvad der måtte være på bunden,« siger han.

I og med at containerne ikke udgør nogen fare, hvor de ligger, er sagen for Forsvarets vedkommende lukket, fortæller Jesper Lyngholm.

»Nu sker der rent praktisk det, at rederierne, som har ansvaret for de her containere, går i gang med at finde et civilt bjærgningsselskab, som ved hjælp af dykkere kan komme ned og sætte trosser og wirer i containerne og få dem hevet op igen«, siger han.

Arbejdet med at opklare årsagen til ulykken ligger hos Den Maritime Havarikommission. Her har undersøgelseschef Øssur Hilduberg fortalt, at der vil gå flere måneder, før kommissionen vil melde noget ud om årsagen til ulykken.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.