Svinet og den feministiske inkvisition

Zentropas filmproducent Peter Aalbæk Jensen har flere gange været i offentlige konflikter, og han viger ikke tilbage for at tage konfrontationer, hvis han er i det lune.

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Historien om Zentropa, filmselskabet der måske mere end noget andet dansk firma har været med til at sætte Danmark på det kulturelle verdenskort, er i høj grad historien om filmproducenten Peter Aalbæk Jensen, den nøgenbadende filmkejser, der i dag beskyldes for at bagatellisere beskyldninger mod ham om seksuel chikane.

Ganske vist er det Zentropa-stjernen Lars von Triers kunstneriske film som »Breaking the Waves« og »Antichrist«, der er firmaets produkt, men selve historien om filmselskabet Zentropa og dets særlige anarkistiske brand er lige så meget Peter Aalbæks værk.

Berømte og berygtede var firmaets fester i villaen i Cannes i 1990erne, da Peter Aalbæk lovede interview med sine filmstjerner til de journalister, der først hoppede nøgne i swimmingpoolen.

Den slags opfordringer var heldigvis blevet noget nedtonet, da denne artikels forfatter i midten af 00erne første gang deltog i den årlige festivalfest, men Peter Aalbæk formåede stadig at imponere mig, som da han afviste at have set nogle film på festivalen.

»Det gider jeg sgu ikke. De er jo pissekedelige,« sagde han med sit karakteristiske gnæk.

(ARKIV) Zentropas direktør Peter Aalbæk Jensen fotograferet 17. september 2013. Står det til svenskerne, kommer Peter Aalbæk Jensen ikke længere til at stå i spidsen for film, der er produceret i byen Trollhättan. skriver Ritzau torsdag 2. november 2017. (Foto: Kasper Palsnov/Scanpix 2017)
(ARKIV) Zentropas direktør Peter Aalbæk Jensen fotograferet 17. september 2013. Står det til svenskerne, kommer Peter Aalbæk Jensen ikke længere til at stå i spidsen for film, der er produceret i byen Trollhättan. skriver Ritzau torsdag 2. november 2017. (Foto: Kasper Palsnov/Scanpix 2017)

Kaos og nøgenhed var særligt i selskabets tidlige år en del af den uformelle markedsføring af Zentropas film, som da Peter Aalbæk lokkede potentielle købere med i sauna (og kom til at brandsvitse de indbudte, da han uklogt hældte spiritus på saunaens varmeapparat). Eller da han for bare et par år siden inviterede til sin egen og Lars von Triers fælles 60-års-fødselsdagsfest. Den digitale markedsføring bestod da af en film, hvor instruktøren og producenten ømt holdt hænder og hoppede nøgne i Zentropas berømte pool i Filmbyen i Avedøre – i kunstnerisk slow motion.

»Lillefar«

Peter Aalbæk har flere gange tidligere været i offentlige konflikter, og selv om han fremstår som en elskværdig vært og som en veritabel citatmaskine under interview, viger han ikke tilbage for at tilspidse konflikter, der måske kunne have været ordnet i mindelighed.

I 2012 anlagde han injuriesag mod filmbladet Ekko, fordi han mente, Ekko havde antydet, at Zentropa havde taget penge for at lade skuespillere gå til casting, og at Peter Aalbæk selv havde stukket nogle af indtægterne i lommen. Peter Aalbæk har tillige været en af Det Danske Filminstituts (DFI) argeste kritikere, og ikke mindst den tidligere direktør Henrik Bo Nielsen har hyppigt været skydeskive for hårde ord.

Anledningen til konflikten mellem Peter Aalbæk og DFI var en DFI-undersøgelse af filmselskabets brug af støttemidler, hvor det bl.a. blev kritiseret, at nogle af midlerne var blevet brugt til en middag med Cannes-festivalens præsident, Thierry Fremaux.

Da undertegnede fejlagtigt kom til at skrive, at der var blevet drukket 17 flasker vin under middagen, skrev Peter Aalbæk straks en mail og forlangte en berigtigelse.

»Der blev drukket 17 glas vin, og ikke 17 flasker vin. Selv for filmbranchen vil over tre flasker vin pr. mand være voldsomt.« Mailen blev underskrevet med et »Kærlig hilsen Lillefar«.

»Lillefar« er et af Peter Aalbæks egne pænere kælenavne om sig selv. Et mindre pænt er »Svinet«, som især bliver brugt, når filmproducenten vil fremstille sig selv som en grovædende livsnyder.

Svenske beskyldninger

Det er ikke en rolle, som Peter Aalbæk ligefrem skyr. Og når svenske filmfolk med filmfonden Film i Väst i spidsen raser over Peter Aalbæks afvisende holdning til beskyldningerne mod ham om seksuel chikane, er det nærmest som at svinge en klud for næsen af en olm tyr.

»Hvis svenskerne kun vil samarbejde med aseksuelle socialdemokrater, så er det deres ret,« siger Peter Aalbæk til avisen Göteborgs-Posten.

Portræt af Zentropas afgående direktør Peter Aalbæk.
Portræt af Zentropas afgående direktør Peter Aalbæk.

Mange vil med rette opfatte konflikten som en slags styrkeprøve mellem svenskernes politiske korrekthed og danskernes uvilje mod samme. Anna Serner fra det svenske filminstitut påpeger eksempelvis, at der er store kulturforskelle mellem den danske og den svenske filmverden, og at »feminismen er kommet meget længere i Sverige«. Det har til gengæld fået Peter Aalbæk til at kalde kritikerne for en »feministisk inkvisition«.

Hvorvidt de svenske kritikere får held med at banke Peter Aalbæk og Zentropa på plads er uafklaret. Måske er tiden, som kritikerne hævder, simpelthen løbet fra omgangsformerne i Zentropa, men Peter Aalbæk vil givetvis sørge for, at sagens fortsatte forløb ikke vil gå stille af.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.