Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Svært for efterladte at slukke mormors liv på nettet

Det er svært for efterladte at slette dødes profiler på sociale medier. Skriv koderne ned på papir, lyder råd.

Arkivfoto.
Arkivfoto.

Når det jordiske liv er slut, så fortsætter det digitale. Profilen på Facebook og kontoen på supermarkedets hjemmeside lever videre og kan være svære for familie og venner at lukke.

Derfor gælder det om i tide at skrive brugernavne og passwords ned og gemme dem i en kuvert til de efterladte.

Det er også en god idé at tage stilling til, om familien skal have lov til at slette profilerne på de sociale medier, eller om de skal fortsætte, måske som en mindeside.

- Vi efterlader os i stigende grad en digital arv. Tænk bare på at Danmark er det land, hvor flest er på Facebook.

- Alligevel er det et fåtal af os, der har tænkt over, hvad vi ønsker, der skal ske, når vi dør, siger Mogens Balling, direktør i Landsforeningen Liv og Død.

Foreningen er fredag vært ved en konference på Christiansborg, der sætter fokus på digital arv.

Og det er tiltrængt, for mange pårørende er i vildrede, siger Axel Jørgensen, chefkonsulent i Danske Bedemænd.

- Alene det at finde ud af, hvilke sider, den døde har været oprettet på, kan være et mysterium, siger han.

- Vi har givet vores medlemmer en indføring i, hvordan de kan hjælpe de efterladte med at lukke de mest simple sider, men der findes en del, som er meget komplicerede at have med at gøre, siger Axel Jørgensen.

Han opfordrer derfor til at skrive hver enkelt side med tilhørende koder ned på papir og fortælle familien, hvor oplysningerne er gemt.

Ekspert i digital arv Astrid Waagstein har samme råd.

- Skriv dine profiler ned, hvad du har af online-konti og digitalt indhold, hvad du ønsker, der skal ske med det, og sørg så endeligt for, at de pårørende kan få adgang til det, siger Astrid Waagstein.

En tidligere undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Epinion for Liv og Død viser, at tre ud af fire ikke har taget stilling til, hvad der skal ske med deres profiler og konti, når de dør.

Kun 16 procent har videregivet deres koder eller sikret andre adgang til dem.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.