Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
SoMe

Supermarkeder på stribe boykotter buræg: SoMe bobler over

Dansk Supermarked har som de seneste meldt sig i koret af supermarkedskæder, der med politisk korrekthed dikterer, hvilke æg kunderne må lægge i indkøbsvognen, og hvilke der er bandlyst. Nyheden flyder over med »likes«, men samtidig er der også dem, som raser over at blive ægge-umyndiggjort.

Dansk Supermarked forbyder nu også salg af æg fra burhøns. (Arkivfoto)
Dansk Supermarked forbyder nu også salg af æg fra burhøns. (Arkivfoto)

De færreste kan være nået på arbejde uden at vide, at Dansk Supermarked nu melder sig på banen af super-politisk-korrekte supermarkeder, der hæver baren for dyrevelfærden ved at forbyde salg af æg fra burhøns.

Selve artiklen stammer fra nyhedsbureauet Ritzau, som de fleste medier abonnerer på. Det vil sige, at medierne betaler Ritzau for at levere indhold, som de kan bringe. Det er derfor den samme artikel, man som læser har stiftet bekendtskab med, hvad end man har læst den hos TV 2, DR eller BT.

Lad os lige slå fast, at historien er blevet et viralt hit. Kig for eksempel på TV 2 Nyhedernes Facebook-side - her er det væltet ind med reaktioner, flere end 12.000 har i skrivende stund liket, mens 496 har kommenteret og 413 delt opslaget. Ovre hos BT har selvsamme historie fået 8,1 til at give et like, mens 315 har smidt en kommentar og 231 har delt nyheden med sine venner. DR Nyheder har heller ikke snydt sine brugere for burægs-historien, og de har hentet 2.700 likes, 99 kommentarer og 76 delinger for samme artikel.

Ganske som det plejer, er folk på de sociale medier splittet. På den ene side møder vi dem, som finder det direkte diskriminerende, at supermarkederne skal tvinge politisk korrekthed ned over hovedet på dem, og samtidig med at disse mennesker tager sig taletid, bliver klagesangen om dyre øko-æg sat på repeat.

På den anden side kan man starte med at kigge på antallet af likes. De lyver sjældent. Størstedelen af folket på de sociale medier er – tro det eller ej – begejstret. Sådan virkelig begejstret. Problemet er bare, at de, der udtrykker glæde ved at give et like, ikke i lige så høj grad bruger tid på at smide en kommentar. Alligevel er der dog få, som har givet sig tid til at taste, og ordene lyder bl.a., at »det er en god start«, »et lille skridt i den rigtige retning« og »jeg klapper i mine hænder!!«.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.