Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Storbyer advarer mod superhurtige elcykler: Det går galt

Landets to største kommuner forudser flere ulykker, hvis superhurtige elcykler slippes løs på cykelstierne.

Arkivfoto: Elcykler bliver mere og mere populære herhjemme.
Arkivfoto: Elcykler bliver mere og mere populære herhjemme.

Det kommer til at gå galt.

Sådan lyder det fra landets to største kommuner, København og Aarhus, der advarer mod nye superhurtige elcykler, der kan køre op til 45 kilometer i timen.

»Det vil være fuldstændig forrykt. Især inde i byerne vil det være vanvittigt at tillade elcykler, der kan køre 45 kilometer i timen,« siger civilingeniør Pablo Celis, Aarhus Kommune, til Jyllands-Posten.

Færdselsstyrelsen har netop sendt et udkast til en bekendtgørelse i høring, der vil tillade den nye type elcykler - også kaldet speed pedelecs.

Pablo Celis mener, at de nye cykler øger risikoen for, at der vil ske alvorlige uheld, fordi bilister ikke kan bedømme cyklernes hastighed.

Det vil også skabe utryghed blandt de øvrige cyklende, vurderer han.

Også Københavns Kommune ser med stor skepsis på den nye generation af elcykler.

»Vi har intet imod elcykler, men inde i byen lyder det vanvittigt, at det skal gå så stærkt.«

»Her vil det næppe være fornuftigt at tillade en fart for elcyklerne på meget mere end 25 kilometer i timen,« siger Niels Bjerrum (S), næstformand i teknik- og miljøudvalget i Københavns Kommune, til avisen.

Cyklistforbundet er også blandt kritikerne.

»Vi vender os imod at have super-elcykler oppe på cykelstierne inde i byerne. Her er cykelstierne under pres især i myldretiden,« siger Klaus Bondam, direktør i forbundet, til Jyllands-Posten.

I dag er elscootere, der kan køre 45 kilometer i timen, omfattet af langt skrappere regler, der blandt andet kræver kørekort og brug af styrthjelm.

Med de nye regler skal man blot være 15 år og have en cykelhjelm på.

En forsøgsordning skal efter planen træde i kraft 15. april.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.