Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Stop for ulæselige TV-reklametekster

Nu er det slut med tekster i TV-reklamer, der er skrevet så småt, at det er svært at nå at læse dem. Det har forbrugerombudsmanden besluttet.

Den store lup skal frem, hvis man skal læse »det med småt«.
Den store lup skal frem, hvis man skal læse »det med småt«.

Ofte er teksten med den vigtige information om eksempelvis årlige omkostninger i procent på en vare med en fordelagtig pris skrevet så småt i TV-reklamer, at det kan være svært at nå at læse teksten, før næste reklame ruller over skærmen. Derfor offentliggør den konstituerede forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen, nu en vejledning for, hvilke oplysninger der skal med i reklamen, og hvordan de skal præsenteres. Hidtil har der ikke været en vejledning på området. Det skriver Jyllands-Posten.

»I dag kan det være meget svært for forbrugerne at nå at læse teksten på TV-reklamerne, fordi reklamerne er konstrueret på en måde, så det er svært at nå at læse dem, og fordi der er brugt nogle optiske virkemidler, der farer frem og tilbage på skærmen og fjerner fokus fra de oplysninger, man ifølge loven stiller krav om, at forbrugerne skal kende til, inden de træffer beslutning om at købe varen. Det er for eksempel oplysninger om varens art og kreditvilkår,« siger Benedikte Havskov Hansen til Jyllands-Posten.

Af vejledningen fremgår det blandt andet, at teksten skal stå i minimum to sekunder på skærmen. Dertil skal lægges en tillægslængde på 0,2 sekunder per ord.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.