Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Støj udløser støj og modstand mod favorit-kampfly

I både USA, Norge og Holland protesterer naboerne til flybaserne mod støjen fra det amerikanske jagerfly F-35 Joint Strike Fighter. Modstanderne hævder, at det nye fly larmer op mod fire gange så meget som de danske F16-fly.

F-35 regnes som favoritten i den danske kampflykonkurrence. Flyets kraftige motor er langt den største af de motorer, der driver de fire fly, der deltager i den danske konkurrence.
F-35 regnes som favoritten i den danske kampflykonkurrence. Flyets kraftige motor er langt den største af de motorer, der driver de fire fly, der deltager i den danske konkurrence.

I Danmark har emnet endnu ikke været berørt. Men i såvel USA som Holland og Norge har udsigten til ankomsten af det amerikanske F-35 Joinst Strike Fighter udløst stærke protester og bekymringer om et stigende støjproblem fra de nye fly.

F-35 regnes som favoritten i den danske kampflykonkurrence. Flyets kraftige motor er langt den største af de motorer, der driver de fire fly, der deltager i den danske konkurrence, og med efterbrænderen i gang er støjen fra et startende F-35 ifølge nogle af de protesterende op til fire gange så høj, som støjen fra de F16-jagerfly, som det skal afløse i begyndelsen af 2020erne.

På det amerikanske flyvevåbens base i Florida, Eglin Air Force Base, har beboerne og borgmesteren i den nærliggende by, Valparaiso, protesteret mod at få de nye kampfly hen over deres huse. Flyvevåbnet har lagt flyvemønstrene om midlertidigt, men ønsker enten at bygge andre startbaner eller at fjerne restriktionerne.

Det sidste vil ifølge byens borgmester, Bruce Arnold, ruinere byen, fordi indbyggerne i så fald vil flytte. Uden restriktioner vil omkring 180 huse blive ramt af støj på over 75 decibel uden restriktioner på flyvningerne, fortalte den lokale avis, Daily News, i sommer. Basens chef, oberst Todd Canterbury, oplyser, at restriktionerne stadig er i kraft.

Opleves som en fordobling

Længere nordpå, i Burlington, Vermont, raser en heftig debat om, hvorvidt der skal gives tilladelse til at stationere F-35-fly på basen, der også er byens internationale lufthavn. I begyndelsen af december blev det besluttet at placere 20 F-35 i byen, men modstanderne har bebudet en retssag.

TV: Se F-35 Joint Strike Fighter her:

Er du på mobilsitet, da klik her.

Nogle af modstanderne hævder altså, at et F-35 larmer fire gange så meget som et F-16, men det er der dog ikke officielt belæg for. Så hvad beboerne i Vojens nær Flyvestation Skrydstrup kan vente sig, hvis eventuelt nye danske F-35 måtte blive anbragt der, står ikke ganske klart.

I 2008 citerede Ingeniøren det amerikanske flyvevåben for en støjmåling, hvor et F-35A blev målt til 121 decibel ved start, mod 110 decibel fra et F-16. Birger Plovsing, ekspert i flystøj, oplyste, at forskellen vil opleves som en fordøbling af støjen. Støjmålingen fra 2008 viste, at på tæt hold er støjen fra en række forskellige kampfly, inklusive F-35, stort set ens. Men støjmåling fra fly i 300 meters højde viste 121 decibel fra F-35 og 114 decibel fra F-16.

I Holland, som netop har besluttet at købe foreløbig 37 styk F-35, tillader støjgrænserne ikke, at flyvevåbenet samler dem alle på en enkelt base. Derfor bliver de fordelt på en hovedbase og en mindre base. En dansk officer i Flyvevåbnet, der ikke ønsker at stå frem i en sag, der skal afgøres politisk, oplyser, at de danske flyvestationer ligesom de hollandske er underlagt støjgrænser.

Reglerne skal ændres

Hvis de danske kampfly i forbindelse med nye fly skulle samles med helikoptereskadrillerne på Flyvestation Karup, sådan som det seneste forsvarsforlig åbner for, må støjrestriktionerne på Karup udvides.

I Norge skal 52 F-35 stationeres på Ørland flyvestation, hvor der skal investeres flere milliarder i nye faciliteter, blandt andet værksteder, og hvor befolkningen i området også er bekymret for støjplager.

I Haderslev Kommune, hvor Flyvestation Skrydstrup er placeret, tager den nyvalgte borgmester, Hans Peter Geil (V), eventuelle støjproblemer med ro.

»Valg af fly er en storpolitisk afgørelse, og jeg går ud fra, man opfylder de gældende miljøkrav. Vi er glade for at have flyvestationen og er trygge ved de gode folk i forsvaret,« fastslår han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.