Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Starbucks beskyldes og hyldes for homoseksuel jule-kampagne

Har Starbucks gang i en homo-agenda? Det mener flere amerikanske medier, efter dette års julekop i kaffekæden viser to, der holder i hånd. Lanceringen af koppen var ledsaget af en reklamevideo med to kvinder, der åbenlyst er glade for hinanden.

Bemærk de to, der holder i hånd øverst på Starbucks julekoppen. Er det to homoseksuelle? Det spekulerer flere medier over i USA. Pressefoto: Starbucks
Bemærk de to, der holder i hånd øverst på Starbucks julekoppen. Er det to homoseksuelle? Det spekulerer flere medier over i USA. Pressefoto: Starbucks

Hvis du skulle få lyst til en caffe latte på Starbucks, så se dig godt for. For koppen, som kaffen serveres i, har i de seneste dage været genstand for homo-spekulationer i USA.

Dette års julekopper i kaffekæden viser blandt andet to, der holder i hånd. Kopperne er blevet ledsaget af en reklamevideo i tegneseriestil, hvor man blandt andet kan se to kvinder, som ser ud til at være glade for hinanden. De står ved et bord og holder i hånd omkring en af Starbucks' julekopper.

Uskyldigt? Åbenbart ikke...

Videoen og koppen har i hvert fald fået flere til at spekulere over, om de to hænder på julekoppen tilhører et homoseksuelt par, og at Starbucks dermed har gang i en homoseksuel agenda, skriver flere amerikanske medier.

Netmediet Buzzfeed var de første til at bringe en artikel, hvor de antydede, at der fulgte LGBT-budskaber med koppen. Er Starbucks' julekopper »totally gay«, spurgte de, hvilket fik flere andre medier til at følge op.

Starbucks påståede homo-agenda er både blevet forsvaret og kritiseret på de sociale medier. Andre har dog haft vanskeligt ved at se, at de to hænder skulle være af samme køn.

Starbucks har i en mail til The Times sagt, at firmaet vil lade deres kunder selv bestemme, hvad koppen betyder. »Dette års kop viser forskellige scener med elskende, hvem de end er,« sagde Sanja Gould, en talsmand for firmaet.

Det er ikke første gang, der opstår debat, når Starbucks i starten af november skifter design og lancerer særlige kopper i anledning af de forestående højtider; Thanksgiving og julen.

I 2015 gik det helt galt, da Starbucks lancerede en julekop, der slet og ret var rød og totalt støvsuget for rensdyr, snefnug og grantræer. Hensigten var, at koppen skulle være mere inkluderende for dem, der ikke identificerer sig med den kristne jul.

Flere konservative rasede og så den ujulede kop som endnu et eksempel på afkristningen af USA og på, at konservative værdier er under pres fra den politisk korrekte venstrefløj.

Som reaktion på den røde julekop introducerde republikaneren Joshua Feuerstein en kampagne, #merrychristmasstarbucks, hvor han opfordrede folk til at sige »merry christmas« i stedet for deres navn, når de køber Starbucks-kaffe.

I kaffekæden skriver man nemlig kundens navn på koppen, og kampagnen ville dermed tvinge de ansatte til at skrive »merry christmas« på koppen. Feuerstein beskyldte Starbucks for at hade Jesus.

Han er dog ikke blevet vred over dette års julekop.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.