Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Star Wars-nørderi gav Københavns Kommune en »lovestorm«

En borger lagde et billede af et legetøjs-lyssværd på en legeplads op på Københavns Kommunes Facebook-side. Kommunens socialmedia-medarbejder svarede i fuld Star Wars-nørdmodus. Og så brød »lovestormen« løs ...

Et - med al respekt - ret dårligt billede af et stykke legetøj på en legeplads fik tusindvis af voksne mennesker til at more sig på Københavns Kommunes hjemmeside i den forløbe uge.
Et - med al respekt - ret dårligt billede af et stykke legetøj på en legeplads fik tusindvis af voksne mennesker til at more sig på Københavns Kommunes hjemmeside i den forløbe uge.

»Hej Københavns kommune. I SV - og desværre især i vores gård - har vi i den seneste tid været stærkt plaget af Sith-fyrster, der bare smider deres brugte lyssværd rundt omkring. Også på legepladsen, hvor der er mange små børn, som risikerer at blive ledt over til den Mørke Side,« skrev Poul Kragh Jensen som tekst til et billede, som han mandag lagde op på Københavns Kommunes Facebook-side.

Billedet af et legetøjslyssværd på en legeplads var en forfriskende afveksling fra de mange, mange billeder af henkastet affald, som efter Distortion-ugen stadig fylder rigtig meget både i byens gader og parker - og på dens sociale medier.

Så vidt, så vittigt. Men så tog historien en drejning til det endnu bedre, da kommunen svarede helt i henvendelsen ånd:

»Selvbetjeningen på vores hjemmeside kan bruges til meget, men der mangler simpelthen en Star Wars kategori, hvor Den Mørke Sides tjenere kan meldes for deres skumle propaganda i SV,« skrev kommunens socialmedia-medarbejder Jonas Ask Knudsen i en kommentar, der i skrivende stund har 2606 »likes«.

Opslaget er delt over 1000 gange, og det har været populært i en hel uge nu, fordi andre borgere bød ind med flere ordspil inden for Star Wars-temaet, som fik tilsvarende svar af Jonas Ask Knudsen.

Bertil Barkholt Fruelund beroligede således kommunen med, at der til hver en tid kun er to Sith-fyrster, »så I får hurtigt styr på dem«. Og selvom det kræver et vist kendskab til Star Wars-universet at kende antallet af Sith-fyrster (eller i det hele taget at vide hvad det er), så gav Jonas Ask Knudsens svar et endnu mere esoterisk stykke Star Wars-trivia om sarlaccer:

Senere i tråden kalder han kommunens affaldsdrone for R98D2,som kombinerer navnet på kommunens tidligere renholdningsselskab med Star Wars-robotten R2D2.

Jonas Ask Knudsen vil ikke betegne sig selv som »supernørdet Star Wars-fan«, men han medgiver gerne, at »nogle af mine svar ligger nok lidt langt fra det gængse Star Wars-bekendtskab«. Og jo, han har set alle filmene mere end én gang.

Så henvendelsen fra Poul Kragh Jensen åbnede for en åre, der bare lå og ventede på at skabe denne »lovestorm« for kommunen.

En »lovestorm« - eller »candystorm« er det modsatte af en »shitstorm«. Begge udtryk er - trods alle tegn på det modsatte - opstået i den tysksprogede verden som stuerene medie-ord for rene internetfænomener.

»Det her er det absolut mest virale, jeg har lavet. Jeg var inde og holde øje med det her hen over weekenden. Det gør vi gerne, hvis vi har opslag ude, der kan skabe trafik, især hvis det kan udvikle sig til en shitstorm. Men her skete der så det omvendte,« siger Jonas Ask Knudsen, der siden 2008 har arbejdet med borgerhenvendelser i kommunens kontaktcenter. I starten på telefon og mail - de senere år i stigende grad på sociale medier

Selvom Star Wars-trivia ikke står i de normale kommunale kommunikationshåndbøger, får Ask Knudsen stor ros af sin  »Jedimastere på kontoret«, som han kalder sin overordnede i et svar på de mange rosende ord, han får fra borgere i opslaget.:

»Man skal juo ikke prøve at være morsom om en alvorlig sag, men her lægger borgeren selv op til, at det er en joke. Og det er helt overordnet, hvad vores digitale medier handler om: Strategien er at møde borgeren i øjenhøjde, der hvor de er,« siger chefkonsulent Tine Germundsson,som er ansvarlig for kommunens digitale medier, herunder Facebook siden, som har 63.000 følgere.

To fuldtidsmedarbejdere skiftes til at bemande posten og svare på borgerhenvendelser, som oftest har at gøre med Teknik- og MIljøforvaltningens ansvarsområder: Henkastet affald, huller i vejen, løse skilte osv.

I næsten alle svarene på den type henvendelser linker Jonas og hans kollega Mette Marie, der altid skriver deres fornavne i svarene, til kommunens  »Giv et Praj«-hjemmeside og app, der er beregnet til at tage imod anmeldelser af den slags helt digitalt og fuldautomatisk .

Men så kan man jo ikke læse de sjove Star Wars-svar.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.