Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sømænd sagsøger Ekstra Bladet for million

Pressehistoriens største erstatningssag begyndte mandag, hvor to sømænd har sagsøgt Ekstra Bladet for ufrivillig eksponering af deres tid i somalisk fangenskab.

De tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, der sad fanget i 839 dage, sagsøger Ekstra Bladet og chefredaktør Poul Madsen for at have forlænget deres gidseltid.
De tidligere gidsler Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez, der sad fanget i 839 dage, sagsøger Ekstra Bladet og chefredaktør Poul Madsen for at have forlænget deres gidseltid.

Chefredaktør for Ekstra Bladet, Poul Madsen, gav Søren Lyngbjørn hånden, da han mandag trådte ind i retslokalet i Københavns Byret.

- God kamp, sagde en smilende Eddy Lopez.

Men smilene og håndtrykkene dækker over et anstrengt forhold.

De to sømænd Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn har sagsøgt Ekstra Bladet for en million kroner.

De vil have erstatning for den ufrivillige eksponering, de var udsat for, mens de sad fanget som gidsler i Somalia.

Søren Lyngbjørn sætter sig med besvær ned på sin plads i retten. Han går med stok og har kroniske smerter.

Det skyldes nervebetændelse, som lægerne mener, skyldes lang tids dårlig kost og mangel på vitaminer.

Eddy og Søren sad samlet fængslet som gidsler i Somalia i to år og tre måneder. Mens de var i de somaliske piraters varetægt, dækkede Ekstra Bladet sagen massivt under overskriften: "Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia"?

Dækningen inkluderede blandt andet et stort ophængt banner på Rådhuspladsen.

Men Eddy og Søren føler sig krænket af avisen. De talte ikke frit, har de senere fortalt.

- Hver gang vi skulle tale med journalister, fik vi tæsk, så det kunne høres, at vi var bange, og vi fik at vide, hvad vi skulle sige, har Lopez tidligere fortalt.

De mener blandt andet, at Ekstra Bladet har forlænget deres tid i fangenskab, fordi piraterne kunne kræve en større løsesum grundet den kraftige mediedækning.

Mandag var den første retsdag, hvor sømændenes advokat, Heidi Steen Jensen, præsenterede sagen.

- Denne sag handler om beskyttelsen af privatlivets fred og ytringsfrihedens begrænsninger, sagde hun.

- Vi skal i denne sag klarlægge, om Ekstra Bladet har krænket deres ret til privatliv, og i så fald hvad konsekvensen skal være, sagde Heidi Steen Jensen.

Ekstra Bladet har allerede modtaget en historisk hård kritik af Pressenævnet, som i en kendelse i december 2013 pålagde avisen at rydde hele forsiden med en undskyldning for at have brudt de presseetiske regler.

Poul Madsen og avisen vil frifindes. Her mener man, at dækningen har medvirket til, at de to er blevet løsladt.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.