Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Skandaleramt bro forsinket endnu engang

Efter mere end tre års forsinkelser bliver åbningen af Inderhavnsbroen i Københavns Havn endnu engang udskudt. Entreprenørfirmaet forventer nu at kunne overdrage broen til Københavns Kommune i begyndelsen af juli.

Inderhavnsbroen er endnu engang blevet forsinket.
Inderhavnsbroen er endnu engang blevet forsinket.

Adskillige byggefejl, en konkurs, mere end tre års forsinkelser og en ekstraregning på over 100 millioner kroner.

Problemerne har hobet sig op ved Inderhavnsbroen i København, som nu endnu engang er blevet ramt af forsinkelser.

Københavns Kommune oplyser i en pressemeddelelse, at entreprenørfirmaet Valmont SM har rykket det forventede afleveringstidspunkt, hvor Inderhavnsbroen bliver overdraget til Københavns Kommune.

I den seneste tidsplan var det forventede afleveringstidspunkt sat til midt i juni, men nu er tidspunktet rykket til begyndelsen af juli. Herefter skal kommunen køre de sidste tests, inden broen kan tages i brug.

»Det er utilfredsstillende, at arbejdet volder så mange vanskeligheder. Vi følger processen tæt og kan garantere, at der bliver arbejdet på højtryk for at få Inderhavnsbroen færdig,« siger serviceområdechef Anders Møller fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

I begyndelsen af maj beskrev Berlingske, hvordan projektet allerede fra begyndelsen har været plaget af stridigheder mellem byggeriets forskellige parter.

For eksempel viste en række dokumenter og mailkorrespondancer, at entreprenørvirksomheden Pihl & Søn, som var tilknyttet projektet indtil deres konkurs i sommeren 2013, allerede tidligt i processen var utilfreds med kommunens måde at styre projektet på.

Kommunen mente derimod, at entreprenøren bevidst prøvede at trække byggeriet i langdrag og tage flere penge for byggeopgaver, end de havde krav på.

»Vi er sat i verden for at sørge for, at borgernes penge bliver brugt bedst muligt. Derfor er vi nødt til at kunne holde snor i et projekt af den her karakter, så vi ved, at vi får, hvad der er blevet bestilt,« sagde Anders Møller dengang til Berlingske.

Projektets ingeniør, britiske Ian Firth, forklarede, at »projektet gik skævt allerede meget tidligt, og processen har været meget skuffende«. Men, siger han:

»Forhåbentlig bliver manglen på kvalitet på slutproduktet ikke noget, københavnerne lægger mærke til, når broen er færdig. I sidste ende bliver broen uden tvivl en fantastisk og livsvigtig tilføjelse til byen.«

Kommunen forventer, at op mod 7.000 cyklister vil krydse Inderhavnsbroen dagligt, når den åbner.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.