Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Skål, 5C. Hold da op, hvor er du blevet stor

De nye biogas-busser er i dag rullet ind på Rådhuspladsen, og ikke færre end tre borgmestre og to topchefer holdt skåltaler. Så tillykke med fødselsdagen, 5C.

Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. Nu skifter linje 5A navn til linje 5C og farve fra bus-gul til turkis. Bussen bliver også fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man gør på et S-tog. Den 23. april 2017 - præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 - ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017)
Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. Nu skifter linje 5A navn til linje 5C og farve fra bus-gul til turkis. Bussen bliver også fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man gør på et S-tog. Den 23. april 2017 - præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 - ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017)

Så nåede vi dagen, hvor én ting er sagen: vi fejre skal en fødselsdag.

Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. Nu skifter linje 5A navn til linje 5C og farve fra bus-gul til turkis. Bussen bliver også fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man gør på et S-tog. Den 23. april 2017 - præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 - ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017)
Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. Nu skifter linje 5A navn til linje 5C og farve fra bus-gul til turkis. Bussen bliver også fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man gør på et S-tog. Den 23. april 2017 - præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 - ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017)

5C, hold da op, hvor er du blevet stor. 18 meter lang. Ej, men altså. Din mor og far, Arriva og Movia, må vel nok være stolte. Her skal der også lyde en særlig tak til dine tre onkler: Borgmestrene i Tårnby, Herlev og Københavns Kommune, der har betalt ikke mindre end 185 millioner for, at vi i dag kan fejre dig.

Du er et produkt af en tid, der fokuserer på bæredygtighed, og derfor træder du fra dag ét ind i de voksnes rækker. Det er dig, der skal fragte københavnerne gennem byen på linje 5, fordi du sviner mindre end dine forgængere. Stort tillykke med det.

Du afløser en stolt tradition på linje 5, og det er noget af en arv, du skal løfte. I mere end 100 år har københavnerne kørt til sjov, spas og arbejde på linje 5. Først med sporvognene og siden 1972 med dieselbusser.

Ja, »håbløst umoderne«, tænker du nok. Men sådan var det altså dengang - og med dengang menes der til og med søndag 23. april, hvor du kører for første gang.

Her ved siden af dig står én af de gamle busser, der har kørt linje 5. En veteranbil. haha. Sæderne er røde og af læder. Den lugter af røg. Der er ingen elektroniske infoskærme, der er ingen aircondition - og det vildeste: Der er kun to døre.

»LOL,« hedder det vel på sprog, du forstår.

Du har fem døre, som man kan gå ind OG ud ad. Ergonomiske turkise sæder med gule prikker. Du dufter af indbundne bøger. TV-skærme, der viser TV 2 News. Aircondition naturligvis. Og jeg kunne blive ved.

Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. Nu skifter linje 5A navn til linje 5C og farve fra bus-gul til turkis. Bussen bliver også fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man gør på et S-tog. Den 23. april 2017 - præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 - ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden
Linje 5A i København er Nordens travleste buslinje og transporterer årligt ca. 20 mio. passagerer. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn 26, 6 mio. passagerer i 2015. Nu skifter linje 5A navn til linje 5C og farve fra bus-gul til turkis. Bussen bliver også fem meter længere end de nuværende busser. Den får flere døre, hvor man kan stige både ind og ud. Og passagererne åbner selv dørene ved at trykke på en knap, som man gør på et S-tog. Den 23. april 2017 - præcis 45 år efter den første dieselbus blev sat i drift på linje 5 - ruller de nye CO2-neutrale gasdrevne busser på godt 18 meter på linje 5C ud på gaden

Og prøv lige at se farven på den. Den er mere orange, end den er gul. Dig? Ej, men hvor skal jeg starte? Den karakteristiske gule bus-farve med unikke turkise detaljer, det er aldrig set magen til.

Hvis du har lyst, kan du læse Berlingskes farvel til din forgænger her

På søndag skal du hilse på københavnerne, så her kommer tre gode råd, du skal følge, hvis du vil opnå deres gunst:

1. Kom til tiden

Københavnerne hader at komme for sent. Sådan er de bare. De kan slet ikke overskue, hvad det gør ved deres ry og rygte, at de ikke er der på slaget - alligevel nægter de at gå at ud ad døren i tide. Så mit råd til dig er: Overhold køreplanen.

2. Kør helt frem til stoppestedet

Det her er vigtigt. Dine sæder bliver skåret op med nøgler og hårnåle, hvis du ikke overholder dette. Hvis der er noget, københavnerne ikke gider, så er det at stå forrest ved stoppestedet for bare at se dig stoppe en meter ved siden af. Man forstår dem godt.

3. Vent ikke på folk, der ikke løber

Hvis du vil undgå lynch-stemning blandt dem, der sidder på bussen allerede, skal du kun vente på passager, der løber for at nå dig. Dem, der går, skal du ikke vente på. Til gengæld kan det løfte hele stemningen i bussen, hvis du venter på folk, der løber.

I dag har du flag på. Og det er dig vel fortjent, for der er i sandhed noget at fejre. Du er en topmoderne bus, men det kan dog undre, at du stadig har et rum til at modtage 25-øre - men det er nok designerens slet skjulte homage til den historie, du bliver en del af.

Skål og tillykke. Og kør forsigtigt - ikke forsinket.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.