Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Se kortet: Her skal du ikke regne med at kunne parkere i København

I store dele af København, især i Indre By, er det stort set umuligt at parkere natten over, viser opgørelse.

Københavns kommune har undersøgt parkeringssituationen klokken 22.00 i byens gader. Tallene på kortet er udtryk for, hvor mange parkeringspladser, der er i brug. Hvis der kun holder tre biler på en parkeringsplads med plads til fire biler, ligger tallet på 75. Hvis der på de fire pladser derimod står fem biler parkeret, er tallet på 125. I de røde områder af byen holder der altså flere biler, end der er plads til.
Københavns kommune har undersøgt parkeringssituationen klokken 22.00 i byens gader. Tallene på kortet er udtryk for, hvor mange parkeringspladser, der er i brug. Hvis der kun holder tre biler på en parkeringsplads med plads til fire biler, ligger tallet på 75. Hvis der på de fire pladser derimod står fem biler parkeret, er tallet på 125. I de røde områder af byen holder der altså flere biler, end der er plads til.

De fleste københavnske bilejere kender formentlig frustrationen over ikke at kunne finde en parkeringsplads. En frustration, som længe har bidraget med politisk debat om emnet, fordi der hvert år kommer 10.000 nye indbyggere i København - borgere, som stort set alle har et transportbehov.

Københavns kommune har undersøgt parkeringssituationen klokken 22.00 i byens gader. Tallene på kortet er udtryk for, hvor mange parkeringspladser, der er i brug. Hvis der kun holder tre biler på en parkeringsplads med plads til fire biler, ligger tallet på 75. Hvis der på de fire pladser derimod står fem biler parkeret, er tallet på 125. I de røde områder af byen holder der altså flere biler, end der er plads til.
Københavns kommune har undersøgt parkeringssituationen klokken 22.00 i byens gader. Tallene på kortet er udtryk for, hvor mange parkeringspladser, der er i brug. Hvis der kun holder tre biler på en parkeringsplads med plads til fire biler, ligger tallet på 75. Hvis der på de fire pladser derimod står fem biler parkeret, er tallet på 125. I de røde områder af byen holder der altså flere biler, end der er plads til.

 

Som det kan læses af kortet, har Københavns Kommune undersøgt, hvordan parkeringssituationen ser ud i byens gader, når klokken nærmer sig 22, og de fleste vil parkere bilen for natten. Københavns Kommune anvender begrebet »belægningsgrader«, som er et udtryk for, hvor mange procent af parkeringspladserne der er i brug. Holder der tre biler på en parkeringsplads med plads til fire, er belægningsgraden altså på 75. Hvis der på de fire pladser derimod er fem biler parkeret, er belægningsgraden 125. Mange steder i København er tallet over 100, fordi der holder mange små biler parkeret, eller fordi bilister parkerer ulovligt.

Især Østerbro er hårdt ramt af parkerede biler, men også på Christianshavn, store dele af Nørrebro og Vesterbro, i dele af Indre By samt i Valby er der flere biler, end der reelt er plads til.

Københavns Kommune har fra 1. marts indført nye betalingszoner på Ydre Østerbro, Ydre Nørrebro og i Valby, så pladserne ikke længere er gratis, men resultatet af de nyindførte betalingszoner er endnu ikke undersøgt.

I mange områder af København er der dog ledige parkeringspladser. Det kan skyldes, at beboerne i området ikke har behov for pladserne, fordi de ikke er bilejere, eller at parkeringen i områderne er dyrere, end den er i andre områder i nærheden.

Det fremgår i forvaltningens redegørelse, at der er rundt regnet 5.600 parkeringspladser i private parkeringsanlæg, hvor københavnerne kan parkere, men at kun omkring 20 procent af pladserne her bliver anvendt om natten.

En prognose udarbejdet af det rådgivende ingeniørfirma Rambøll forudser, at antallet af biler frem mod 2025 vil stige med op til 20.000. Det seneste år er antallet af privatejede biler i København steget med omkring 4.500, og derfor er flere initiativer under opsejling.

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer at forbedre pladsmanglen ved blandt andet at opføre et nyt parkeringsanlæg på Strandboulevarden på Østerbro og ved at åbne parkeringspladser i Kødbyen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.