Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Salget af elbiler tog endnu et dyk i 2017

Trods nye afgifter, der gjorde elbiler billigere, ser salget for tredje år i træk ud til at falde i 2017.

Regeringen blev i april enig med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om at fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift på el- og brændselscellebiler. Dermed forbliver afgiften 20 pct. frem til udgangen af 2018  eller indtil der er registreret 5.000 nye elbiler herhjemme. Aftalen satte et negativt præg på elbilsalget i 2017. Scanpix/Ida Marie Odgaard/arkiv
Regeringen blev i april enig med Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre om at fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift på el- og brændselscellebiler. Dermed forbliver afgiften 20 pct. frem til udgangen af 2018 eller indtil der er registreret 5.000 nye elbiler herhjemme. Aftalen satte et negativt præg på elbilsalget i 2017. Scanpix/Ida Marie Odgaard/arkiv

København. Der bliver fortsat solgt få elbiler i Danmark. I de første 11 måneder af 2017 stod elbilerne for 0,3 procent af det samlede nybilsalg.

649 elbiler er der ifølge tal fra De Danske Bilimportører blevet solgt frem til 2. december. I samme periode sidste år blev der solgt 966.

Særligt i de første fem måneder af 2017 lå salget af elbiler stille, viser tallene.

Det kan ifølge branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader hænge sammen med, at en række politiske aftaler om afgifter på elbiler har skabt usikkerhed hos forbrugerne.

- Hver gang der bliver indgået nye aftaler om noget så essentielt som registreringsafgiften, så skaber det en usikkerhed hos forbrugerne og forhandlerne.

- Og eftersom den seneste aftale om registreringsafgift på elbiler fra foråret først trådte i kraft i juli måned, var salget naturligt nok påvirket i den mellemliggende periode, siger Lærke Flader.

Regeringen blev i april enige med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om at sænke registreringsafgiften på elbiler til 20 procent af en tilsvarende afgift på en benzin- eller dieselbil.

Afgiften var ellers steget til 40 procent i 2017.

Hos Dansk Elbil Alliance kan man til gengæld glæde sig over, at de såkaldte hybrid- og opladningshybridbiler ser ud til at sælge bedre.

Tælles hybridbilerne med i det samlede salg af elbiler, står elbilerne nu for 1,5 procent af det samlede nybilsalg mod blot 0,2 procent i første halvår af 2017.

Det skrantende salg af rene elbiler i 2017 vidner ifølge De Radikales skatteordfører, Andreas Steenberg, om, at politikerne kan og bør gøre mere for at skubbe gang i salget.

Han mener, at den aftale, som partiet selv var med til at indgå i foråret om at suspendere afgiftsstigninger på elbiler, er ved at blive udhulet af den seneste aftale om at sænke registreringsafgiften.

Regeringen og Dansk Folkeparti blev i september enige om at sænke registreringsafgiften på personbiler, men elbiler var ikke en del af den aftale.

- Når man ad flere omgange nedsætter afgifterne på personbiler uden at begunstige elbilerne, så svarer det til at fortælle forbrugerne, at de skal købe nogle andre biler.

- Og derfor mener jeg, at der er behov for at se på den aftale, vi indgik i foråret, siger Andreas Steenberg.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.