Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sådan slipper du trangen til at shoppe

Det er i jagten på noget nyt, vi oplever den største glæde, og ikke i selve købsøjeblikket, siger hjerneforsker.

Vi er mere tilbøjelige til at overveje vores køb, når vi har kontanter med i stedet for et kreditkort, siger hjerneforsker Thomas Ramsøy. Free/Pressefoto, Nets
Vi er mere tilbøjelige til at overveje vores køb, når vi har kontanter med i stedet for et kreditkort, siger hjerneforsker Thomas Ramsøy. Free/Pressefoto, Nets

Vi bliver konstant bombet med reklamer, udsalgsskilte og "to for en"-tilbud på nettet og på gaderne, og derfor er det ikke så mærkeligt, hvis du konstant føler trang til at shoppe.

Det mener Sille Krukow, der er ekspert i forbrugeradfærd og ejer rådgivningsfirmaet Krukow.

»Når vi føler trang til at shoppe, er det ikke fordi, der er noget galt med os, men fordi hele vores verden er designet til at få os til at købe mere,« siger hun.

Men der er måder, du kan blive bedre til at modstå fristelsen fra et par støvler eller en ny efterårsjakke.

Det handler først og fremmest om at bringe dig selv i det, Sille Krukow kalder en »kold« sindstilstand, hvor vi lader fornuften styre vores beslutninger.

Problemet er bare, at 90 procent af de beslutninger, vi træffer, er styret af den »varme« sindstilstand, hvor det er vores følelser, der styrer vores beslutninger, siger Sille Krukow.

Derfor bliver vi nødt til at tvinge os selv over i den kolde tilstand, og det kræver for det første, at vi ikke er stressede eller har lavt blodsukker, når vi handler.

Derudover foreslår Sille Krukow at lave indkøbslister og kun købe ind én gang om ugen.

»Jo flere gange vi går i supermarkedet, jo større chance er der for, at vi kommer hjem med noget, vi ikke havde planlagt,« siger hun.

Hun mener ikke, det nytter noget at slette sin Instagram-profil og gå udenom butiksgader for at undgå at blive eksponeret for reklamer og fristelser.

Det handler om at lave regler, når man står i købsøjeblikket.

»For eksempel, at man aldrig må købe et stykke tøj, før man har sendt et billede af det til min veninde, som kan give tre sekunder længere til at tænke over købet,« siger hun.

Ifølge Thomas Ramsøy, der er hjerneforsker og stifter af firmaet Neurons Inc. viser forskning, at vi oplever den største shoppeglæde i selve jagten på noget nyt.

»I det øjeblik købet er ved at ske, slapper vi helt af igen, og efter købet er sket, er det sjældent, at vi oplever den samme type glæde,« siger han.

»Købets glæde er faktisk forventningens glæde,« siger han.

Thomas Ramsøy mener også, at vi er nødt til at erkende som forbrugere, at vi i købsøjeblikket ikke er i stand til at veje for eller imod købet og reflektere over, om vi nu også har råd til den nye jakke.

Men som et benspænd kan man i købsøjeblikket for eksempel gøre det svært for sig selv at finde pengene frem, foreslår han.

»Få sekunder kan faktisk være afgørende for, om man stopper sig selv,« siger han.

Og selv om det kan virke upraktisk, kan det være meget effektivt at betale med kontanter i stedet for med kreditkort.

»Vi er lidt mere forsigtige med at træffe beslutninger, når vi har fysiske penge. Kreditkort gør det meget lettere at falde i og købe løs,« siger Thomas Ramsøy.

Hvis vi går med næsen i vores mobiltelefon igennem en butik, kan det også gøre os mere tilbøjelige til at putte ting i kurven, som vi egentlig ikke har brug for, siger Thomas Ramsøy.

»Når man går med en mobiltelefon i hånden, bliver hjernen klar til at blive forstyrret, og den gør os mindre tilbøjelige til at tage os tid til at tænke os om,« siger han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.