Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sådan puster de liv i boghandlerne

Boghandler går nye veje for at hente læserne indenfor i en tid, hvor konkurrencen fra internettet og supermarkederne er hård. Midlerne er blandt andet levende forfattere, læseklubber og lidenskab.

Byens bogcafé på Vesterbro: Det handler om mere end bare at sælge bøger. Foto: Betina Garcia
Byens bogcafé på Vesterbro: Det handler om mere end bare at sælge bøger. Foto: Betina Garcia

Pladespilleren på hylden fylder rummet med jazz. Der hænger bøger ned fra loftet. Væggene ved toilettet er malet med tavlelak, så de besøgende kan skrive digte, citater eller hvad der nu falder dem ind.

»Det her er vores bud på en moderne boghandel, hvor der sker meget andet end bare det at sælge bøger,« siger Thomas Aagaard Skovmand, der står bag Byens Forlag og Byens Bogcafé.

Den lille boghandel på Istedgade er langt fra den eneste, der har nytænkt, hvad en boghandel skal være. I en tid, hvor man let kan købe bøger på internettet eller i supermarkedet, er boghandlerne nødt til at gå nye veje, hvis de vil lokke kunderne til. Det sædvanlige sortiment af bestsellere samt kuglepenne, lykønskningskort, skoletasker og papirvarer, som mange gængse boghandlere har satset på, er ikke fremtiden. Eller det er det i hvert fald ikke, hvis man skal tro Thomas Aagaard Skovmand og andre københavnske boghandlere.

»Vi har gjort os meget klart, at det for os ikke handler om at konkurrere med supermarkederne. Vi skal ikke sælge krimier for fem kroner. Vi skal kunne noget helt andet,« siger Christina Thiemer, der tidligere ejede boghandelen Thiemers Magasin på Tullinsgade på Vesterbro og nu er leder af Politikens Boghal på Rådhuspladsen.

Forretningen genåbnede i efteråret efter en større ombygning. Der er blevet udvidet med en etage, Riccos kaffebar er rykket ind i det ene hjørne, og på den store glastrappe til kælderetagen kan publikum sidde til de litterære arrangementer, der finder sted hver onsdag aften.

»Det handler om at smitte med læselyst og få engageret læseren. Få dem gjort hooked i et misbrug, de aldrig kommer ud af. Derfor har vi også læsegrupper og er engagerede på de sociale medier. Vi prøver at gå uden om rammen og sige, at litteratur også er kultur, og det spænder vidt. Vi kan trække folk ind på mange måder. Vi havde for eksempel et arrangement med musikeren Teitur, hvor der kom enormt mange mennesker, som ikke nødvendigvis er vores kernekunder. Jeg er sikker på, at i hvert fald nogle af dem tænkte: Okay, det her er en boghandel, det ser spændende ud,« siger Christina Thiemer, der ser de mange tiltag som en vej ud af krisen.

»Generelt gælder det, at detailhandlen har det svært. Jeg tror, vi har været privilegerede i en periode med økonomisk velstand, hvor vi ikke har skullet oppe os. Egentlig synes jeg, det er positivt, at vi i dag bliver nødt til at yde en god service og være interesserede i det, vi laver, hvis vi vil beholde kunderne.«

Rikke Viemose, der for to måneder siden overtog Thiemers Magasin, mener som sin kollega på Rådhuspladsen, at det handler om at skille sig ud.

»Vi kan stå inde for de bøger, vi sælger. Vi giver vejledning – præcis som det er tilfældet i andre delikatesseforretninger. Alt for mange boghandler ligner supermarkederne, og det tror jeg ikke, har en fremtid,« siger Rikke Viemose.

Hun kalder Thiemers Magasin for en delikatesseboghandel, og hun lægger vægt på at have gode bøger i de smukkeste udgaver, hun kan bestille hjem. Desuden afholder Rikke Viemose forskellige litterære arrangementer. Blandt andet kan både børn og voksne komme til skrivekursus, der er læseklubber for teenagere og voksne, og aktuelle forfattere kommer og holder oplæg. I søndags var Naser Khader således på besøg for at fortælle om sin nye bog. Thiemers Magasin har også oplæsninger og debatter hver søndag.

Rikke Viemose mener, at der er en efterspørgsel efter den slags boghandler herhjemme. Hun har boet i Washington og dér oplevet den samme udvikling. Her gik den ene af to store boghandlerkæder konkurs for et par år siden, mens den anden, Barnes & Nobles, også er i store økonomiske vanskeligheder. Imens har de små, uafhængige boghandler, der tænker nyt, oplevet fremgang.

Men det er ikke kun de små selvstændige boghandler, der forsøger sig med brugerinddragelse. Det gælder også kæderne. Hos Indeks Retail, der står bag de store kæder Bog & Ide, Boghandleren og Bøger & Papir, ser man litterære arrangementer, bogsigneringer og lignende som ting, der kan sikre den lokale opbakning til en boghandel. Det er dog op til de enkelte boghandler, hvordan de vil gøre. »Vi har valgt at koncentrere os om varesiden, som vi mener, vi er gode til at håndtere,« siger Henrik Christensen, der er direktør i Indeks Retail.

»Derfor har vi også indført et nyt træningsprogram for vores medarbejdere. Vi mener, vi er gode til at drive boghandel og sælge de varer, vi har, og så er der andre, der er gode til at drive café.«

Hos den konkurrerende kæde Arnold Busck er meldingen, at man allerede har god erfaring med for eksempel litterære arrangementer rundt om i landet.

»Mange af butikkerne er gode til at hive fat i de lokale forfatternavne og få aktiveret interesserede læsere på den måde,« siger Andreas Nordkild Poulsen, der er kommunikationschef hos Arnold Busck.

»Det er noget, vi vil gøre mere ud af, så længe vi har tid og ressourcer til det. Det er med til at knytte læserne til boghandlen. Det er her, vi kan noget andet end for eksempel supermarkederne. Vi kan lægge rum til at være andet end et sted, hvor man langer bøger over disken.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.