Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Så lykkedes det: Nu er skandaleramt bro endelig åbnet

Den omtalte Inderhavnsbro, der forbinder Holmen og Nyhavn i København, er åbnet. Hundredvis af mennesker var samlet, da broen torsdag aften kunne betrædes for første gang.

Inderhavnsbroen forbinder Nyhavn og Christianshavn og har været forsinket i årevis.
Inderhavnsbroen forbinder Nyhavn og Christianshavn og har været forsinket i årevis.

»Mon den holder?« spørger en ung fyr grinende sin sidemand.

De er blandt de mange fremmødte ved torsdagens åbning af Inderhavnsbroen i København Kanal, der forbinder Holmen og Nyhavn.

Det skeptiske spørgsmål bliver stillet med en god portion sarkasme. Den skandaleramte bro har længe været omdiskuteret, da den ikke blot er tre år forsinket, men også har kostet 100 millioner kroner mere end forventet. 1. juli i år kunne entreprenørfirmaet Valmont SM endelig aflevere den færdige bro til Københavns Kommune, og selv om den nye gang- og cykelbro først åbner officielt 19. august, åbnede den allerede op for trafik torsdag aften.

Klokken 18.00 var flere hundrede fodgængere og cyklister samlet i hver sin ende af broen. Da byens kirkeklokker endelig ringede ind til åbning, tog de mange fremmødte københavnere og turister imod broen med flag og klapsalver. I dagens anledning var det som om, at de mange besøgende havde glemt broens sene ankomst, og folk kæmpede om at være først på det, der tegner til at kunne blive Københavns nye darling.

På broens mange siddearealer slog grupper sig ned med tæpper og skålede broen velkommen med klirrende glas, mens andre stillede an til et selfie. En ung fyr smed hurtigt tøjet og kravlede - ulovligt - ud over gelænderet og hoppede ned i havnens kolde vand: »Så kan jeg sige, jeg var den første.«

De fleste stoppede dog op på broens midte og kiggede ud over byen.

»Wow. Det her er København fra en helt ny vinkel,« lød det begejstret fra en ung pige. Og rigtigt nok. Udsigten kan man ikke sige et ondt ord om. Med Nyhavn på den ene side, og Holmen med Papirøen på den anden, er der fra broen udsyn til nogle af Københavns smukkeste steder.

Broen forbinder byen bedre

Særligt Københavns cyklister var talrigt mødt op. En af dem var skolelærer Pia Møller Madsen. Hun havde taget en flok venner under armen, en cykelhjelm på hovedet og havde ventet siden kl. 17.30 for at være sikker på at få det hele med:

»Vi har ventet så længe på, at broen skulle åbne, så det kunne vi ikke gå glip af. Der har været mange forsinkelser, og endelig er den her. Det har været hårdt tiltrængt, men den lever helt sikkert op til forventningerne, nu hvor den er her.«

Hun blev suppleret af sin ven, Kurt Pedersen. Han bor på Holmen og skal hver dag ind til byen for at komme på arbejde.

»Det er noget helt andet end at skulle bruge Knippelsbro, for der er altid meget trafik. Den forbinder byrummene meget mere.«

I dagens anledning var også Morten Kabell, Enhedslistens teknik- og miljjøborgmester, mødt op. Med sig havde han Klaus Bondam, tidligere borgmester på området og direktør i Cyklistforbundet.

»Det er en god dag. Det har taget lang tid og kostet mange kvaler, men nu bliver to dele af København forbundet, så det er dejligt,« lød det ivrigt fra Morten Kabell, og Klaus Bondam nikkede:

»Det er fantastisk at opleve det her. Det slap ud klokken 15.00, at broen skulle åbne i dag, og at der er så mange mennesker allerede nu, vidner jo bare om, at det er noget, københavnerne virkelig har ventet på. Det er rørende at være med til.«

Den nye bro har været fem år undervejs. I 2011 vandt entreprenørfirmaet Pihl og Søn entreprenørudbuddet på broen, der havde et samlet budget på 202,2 millioner kroner. Firmaet forventede at kunne færdiggøre og levere broen i februar 2013. Inden da nåede Pihl og Søn dog at gå konkurs, og derfor måtte A. P. Møller Fonden og Københavns kommune, der har finansieret broprojektet, bevilge ekstra penge til projeket. Ekstraregningen lød på 100 millioner kroner, og det samlede brobudget løb op på 305 millioner kroner.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.