Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Roskilde Festival narrer SoMe med overvågningsstunt

Mødet med dette års Roskilde Festival fik folk til at reagere voldsomt på de sociale medier. Det skyldes, at festivalen forsøgte at bedrage folk til at tro, at de masseovervåger og »forbeholder sig retten til at gemme telefonsamtaler og beskeder.«

Roskilde Festival er kommet i problemer på de sociale medier. Her raser adskillige personer over et skilt, hvor der står, at festivalen forbeholder sig ret til at lagre festivalgæsternes mobilsamtaler og beskeder, samt overvåge gæsternes brug af internettet - som kan blive delt med tredjepart.
Roskilde Festival er kommet i problemer på de sociale medier. Her raser adskillige personer over et skilt, hvor der står, at festivalen forbeholder sig ret til at lagre festivalgæsternes mobilsamtaler og beskeder, samt overvåge gæsternes brug af internettet - som kan blive delt med tredjepart.

Ved dette års Roskilde Festival blev festivalgæsterne mødt af store bannere, der informerede dem om, at privatliv vil blive en mangelvare under festivalen. De seneste dage har budskabet spredt sig

og vakt harme og vrede, særligt på de sociale medier. Selvom Roskilde Festival ikke officielt havde meldt noget ud, tydede meget på, at det var et PR-stunt, forud for at whistlebloweren Edward Snowden tirsdag skal holde oplæg, fordi Roskilde Festival i år sætter fokus på lighed og menneskerettigheder under holdningstemaet »Equality 2016: Stand Up for Your Rights«.

På de sociale medier stiller mange spørgsmålstegn ved lovligheden af denne overvågning, som beskrives som »helt brændt af«, »dybt krænkende overfor folks privatliv« og »uden tvivl ulovlig!«. Nogle strækker sig endda så langt, at de kræver Roskilde Festival meldt til politiet, mens der i modsatte grøft også er andre, som mere afdæmpet prøver at afblæse stormen ved at informere om, at der er tale om en »joke« og et »stunt«.

Og mandag eftermiddag kom afsløringen så. Roskilde Festival overvåger ikke sine gæster, men den ville gerne have dem til at tænke over, hvad overvågning er, kan og gør. Derfor var kampagnen skabt i et samarbejde mellem Edward Snowden og kunstnerkollektivet Yes Men, der i de sidste par dage har forsøgt at få festivalens gæster til virkelig at hoppe på, at Roskilde overvåger gæsterne. De har lavet falske klageskranker og sågar sendt en skuespiller rundt på pladsen, der ligner Edward Snowden.

»Havde vi lavet en almindelig paneldebat, havde ingen bemærket det,« sagde Christina Bilde fra festivalen ifølge Roskildes tweet fra den paneldebat, hvor stuntet blev afsløret. På sociale medier var reaktionerne blandede fra »aprilsnar på speed« til »det her er grunden til at Roskilde er verdens bedste festival, bedste nummer ever«.

Kort efter var de sociale medier fyldt med diskussioner af, at man nu kan tage en helikopter via Uber fra festivalpladsen. Ingen spurgte, hvilke oplysninger Uber gemmer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.