Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Røde Kors planlægger at udvide sit genbrugsimperium

Det er ikke nok med 240 genbrugsbutikker for Røde Kors, der ønsker flere butikker med fokus på møbler og nips.

Det er ikke nok med 240 genbrugsbutikker for Røde Kors, der ønsker flere butikker med fokus på møbler og nips.
Det er ikke nok med 240 genbrugsbutikker for Røde Kors, der ønsker flere butikker med fokus på møbler og nips.

Flere genbrugsbutikker, større lokaler og et bredere udvalg af varer.

Sådan ser fremtiden ud for Røde Kors' butikker, hvis man spørger hjælpeorganisationens generalsekretær, Anders Ladekarl.

Udmeldingen kommer, efter at Røde Kors mandag har offentliggjort et rekordstort overskud på 65,95 millioner kroner fra landets genbrugsbutikker i 2017.

Det er 4,5 procent større end året inden.

»Vi er enestående glade for resultatet.«

»Overskuddet skyldes, at vi har modtaget mere tøj, at vi har fået flere butikker, og at vi har 9500 fantastiske frivillige til at stå i butikkerne uden at få en krone for det,« siger han.

Og væksten stopper ikke her. Ifølge Anders Ladekarl skal de 240 genbrugsbutikker vokse til flere, så organisationen kan fortsætte med at hjælpe mennesker både herhjemme og i udlandet.

Røde Kors' genbrugsbutikker sælger primært tøj og sko. Men i mange af dem kan man også finde nipsgenstande og møbler. Det er især de to sidstnævnte kategorier, som butikkerne skal fokusere mere på i fremtiden.

»Vi får flere butikker og større butikker. De skal ikke kun have tøj, men også møbler og nips, som danskerne gerne vil handle. Vi ser frem til at omsætte endnu flere ting og forhåbentlig tjene endnu mere på genbrug,« siger han.

Ifølge Anders Ladekarl går 60 procent af overskuddet til hjælpearbejde i Danmark, hvor han oplever et stigende behov for hjælp. Her fokuserer organisationen blandt andet på, at børn kan komme på sommerlejr, og der laves arrangementer for ensomme og udsatte.

De resterende 40 procent af overskuddet går til hjælpearbejde i udlandet.

»Uden butikkerne ville Røde Kors slet ikke kunne lave det hjælpearbejde i Danmark og ude i verden, som vi gør,« siger Anders Ladekarl.

Det er altid muligt at aflevere tøj til hjælpeorganisationen enten i butikkerne eller i tøjcontainere.

Indtil 22. april har Røde Kors desuden kampagnen »Smid tøjet«, hvor befolkningen opfordres til at rydde op i klædeskabet og donere tøj, der ikke længere bliver brugt.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.