Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Rigsrevisionen kritiserer 1813: De syge må stadig vente alt for længe

Ventetiderne stiger igen i akutordningen, som heller ikke gennemfører det fornødne antal såkaldte audits, stikprøver, som skal fastslå, om kvaliteten er i orden.

Rigsrevisionen er bekymret over, at Region Hovedstaden ikke gennemfører det fornødne antal såkaldte audits – stikprøver – som skal fastslå, om kvaliteten er i orden i den meget omtalte akutordning
Rigsrevisionen er bekymret over, at Region Hovedstaden ikke gennemfører det fornødne antal såkaldte audits – stikprøver – som skal fastslå, om kvaliteten er i orden i den meget omtalte akutordning

De syge må stadig alt for ofte vente alt for længe på at komme igennem til en medarbejder på 1813, og efter en periode med fremgang går det nu på ny den forkerte vej med ventetiderne.

Samtidig holder regionen heller ikke ordentligt øje med, om kvaliteten er i orden på den meget omdiskuterede akuttelefon i hovedstadsområdet.

Det er blandt kritikpunkterne i en ny beretning fra Rigsrevisionen, der har været inde og granske, om hjælpen er i orden, når syge borgere i Region Hovedstaden henvender sig til 1813.

Ifølge Rigsrevisionen er det især et problem, at regionen ikke i tilstrækkeligt omfang får gennemført de såkaldte audits – stikprøver – der skal vise, om patientforløbene fungerer ordentligt, og om de syge får den korrekte behandling.

Undersøgelsen viser, at Akuttelefonen i perioden 2014-2016 manglede at gennemføre 1.960 audits ud af de planlagte 6.320, hvilket svarer til 31 pct.

Det kommer bag på medlemmer af regionsrådet.

»Det har jeg ikke hørt om. Det kan være, at målet for antallet af audits er sat for højt, men det er klart, at det er noget, vi må følge op på,« siger gruppeformand Leila Lindén (S).

Tilsvarende viser beretningen, at det nu på ny går den forkerte vej med ventetiderne, og at 1813 fortsat - tre år efter den blev indført – stadig ikke er blot i nærheden af at leve op til den politiske målsætning om, at 90 pct. af opkaldene skal være besvaret inden for tre minutter.

Fra februar til oktober sidste år steg andelen, der kom igennem inden for de tre minutter, fra 27 til 70 pct., hvilket regionen udråbte til at være en stor triumf.

Men siden er tallet dalet markant og er i perioden fra oktober 2016 til marts i år røget ned på 43 pct., fremgår det af beretningen.

Hovedforklaringen er, at det kniber med at få ansat det fornødne antal sygeplejersker til at håndtere opkaldene.

1813 har også været hårdt kritiseret for, at det netop er sygeplejersker, som modtager opkaldene, mens det i de øvrige regioner er praktiserende læger, som sidder i forreste række, når syge ringer for at få hjælp.

Rigsrevisionen anbefaler nu, at man laver en landsdækkende undersøgelse af akutordningerne og sammenligner kvaliteten af de forskellige ordninger i de fem regioner.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.