Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Reklamer fra Danske Spil vildleder danskerne

Det er vildledende, når sloganet »Til glæde og gavn« bliver brugt i reklamer for Danske Spil, mener Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden. Danske Spils direktør afviser kritikken.

»Til glæde og gavn«, hedder det i reklamerne fra Danske Spil. Det er Forbrugerombudsmanden ikke tilfreds med.
»Til glæde og gavn«, hedder det i reklamerne fra Danske Spil. Det er Forbrugerombudsmanden ikke tilfreds med.

Danske Spil vildleder danskerne med sloganet »Til glæde og gavn«.

Det mener Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden, som er statens kontrolorgan på spilområdet, skriver Politiken.

»Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at anvendelsen af sloganet »Til glæde og til gavn« i forbindelse med spil udbudt af Danske Licens Spil A/S er vildledende og egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet i strid med markedsføringsloven,« skrev Forbrugerombudsmanden sidste forår til det statsejede spilleselskab ifølge dokumenter, som Politiken har fået aktindsigt i.

Forbrugerombudsmandens kritik går på, at ordene »til gavn« refererer til, at en del af Danske Spils overskud går til idrætten og andre almennyttige formål. Det gælder dog kun provenuet af lottospil, og ikke penge fra Oddset, Tips, Poker og internetkasino.

Ole Thyssen, som er professor i virksomhedsetik ved CBS, siger til avisen, at når danskerne køber Oddset, så lindrer det deres dårlige samvittighed, fordi man tror, at det gavner kultur og sport.

»Men det er da falsk markedsføring, hyklerisk, for ikke at sige direkte løgn, når man i en ren reklame for Oddset bruger ordene »Til glæde og til gavn«, siger han.

Danske Spil er uenig i afgørelserne omkring sloganet og er nu i dialog med myndighederne. Derfor kan de fem ord »Til glæde og gavn« stadig bruges i reklamer, og derfor her Forbrugerombudsmanden endnu ikke taget nogen retslige skridt.

Direktør for Danske Spil H.C. Madsen siger til Politiken, at han i høj grad mener, at hver eneste overskudskrone fra Danske Spil går til gavn. Han mener desuden, at ansvaret for reklamerne ligger hos reklamebureauerne.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.