Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Radikale vil have svævende cykelrundkørsler over København

København har haft stor succes med supercykelstier, og nu er det på tide at tage det næste skridt. Radikale vil bygge rundkørsler kun til cyklister over hovedstadens gader.

Billedet viser en originalskitse af, hvordan en cykelrundkørsel over Vibenhus Runddel kunne se ud. Foto: Anja Brinch
Billedet viser en originalskitse af, hvordan en cykelrundkørsel over Vibenhus Runddel kunne se ud. Foto: Anja Brinch

Vi skal understøtte cyklismen i København. Hvis vi ikke gør det, ender vi i en situation, hvor folk ikke orker at cykle, fordi man holder lige så længe i kø på cykel som i bil. Og det er ikke meningen. Meningen er, at cyklen skal være et sundere og lettere alternativ til den kollektive trafik og bilen i særdeleshed.

Det mener Mette Annelie Rasmussen (R), medlem af Borgerrepræsentationen og Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, som nu er klar med et nyt forslag om særlige cykelrundkørsler i København.

»Vi er nødt til at tale meget mere ambitiøst og visionært om cykelinfrastruktur, end vi har gjort indtil nu. Supercykelstier har været en succes – i så høj en grad, at vi nu har brug for det næste,« siger Mette Annelie Rasmussen.

​Cykelby 2.0

Tanken er, at cykelrundkørslerne skal hæves over jorden på samme måde som Cykelslangen og Bryggebroen, der forbinder Vesterbro og Islands Brygge. Men de skal dog kun være svævende på de strækninger, hvor det giver mening. Andre steder kan rundkørslerne bygges i gadeplan, hvor der er plads til det.

Inspirationen til det nye forslag er hentet i Holland, hvor man allerede har nogle lignende modeller, der adskiller cyklister og bilister og skaber et flow i cykeltrafikken via rundkørsler i stedet for kryds.

Cykelslangen ved Fisketorvet i København.
Cykelslangen ved Fisketorvet i København.

»Vi skal lade os inspirere af nogle af de løsninger, vi ved virker i andre lande, hvor man har samme udfordring som i Danmark. Her er mange, der cykler, og vi skal selvfølgelig deles om byen på den bedst mulige måde. Derfor er vi nødt til at tænke nyt og innovativt,« siger Mette Annelie Rasmussen.

De Radikale nævner Vibenhus Runddel på Østerbro som et forslag til, hvor den første svævende cykelrundkørsel kan bygges. Ved Vibenhus Runddel er der på nuværende tidspunkt supercykelstier, som, med Mette Annelie Rasmussens ord, »ramler sammen«.

»Jeg er med på, at cykelrundkørslerne selvfølgelig vil koste både plads og midler, men vi er klar til at fremlægge forslaget og diskutere, hvad der kan blive et flertal for,« siger hun.

Færre trafikuheld

Hos Rådet for Sikker Trafik kan man se store fordele ved rundkørsler forbeholdt cykler. 71 procent af alle uheld på cykel med døden eller alvorlige skader til følge er krydsulykker, hvilket Rådet for Sikker Trafik netop lavede en kampagne om for nylig.

»Inde i byerne er det altovervejende i kryds, at ulykkerne sker. De sker, fordi cyklist og bilist – eller cyklist og cyklist – enten misforstår hinandens hensigt eller simpelthen ikke bruger tid nok på at orientere sig,« siger Jesper Søndergaard Hemmingsen, dokumentationskonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

Med separate cykelrundkørsler kan man undgå nogle af de mest alvorlige skader for cyklister i byen, mener han.

»Man får i hvert fald minimeret risikoen for ulykker mellem cyklist og bil, og det er langt overvejende de ulykker, hvor cyklister slår sig allermest. Så det er selvfølgelig en rigtig god idé.«

Han mener dog samtidig, at der kan være en bagside af medaljen, hvis ikke man sørger for at designe rundkørslerne på en måde, hvor det virker naturligt for cyklisterne at bruge dem.

»Som cyklist kan man godt være en lille smule doven. Så hvis det kræver, at man skal trampe sig op i 20 meters højde for at komme forbi et lyskryds og så ned igen på den anden side, vil nogle cyklister måske droppe den mulighed og i stedet vælge at køre på vejbanen,« siger han.

Det nye forslag til fremtidens infrastruktur for cykler i København bliver fremlagt på Teknik & Miljø til december, hvorfra omkostninger og potentielle placeringer af cykelrundkørslerne skal diskuteres.

De Radikales mål er, at man allerede skal i gang med at bygge cykelrundkørsler i den kommende valgperiode.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.