Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Professor er bekymret: Skolens krav kan give triste og ensomme børn

Et stort mindretal af skolebørn er ofte kede af det, viser en ny undersøgelse. Professor Pernille Due forklarer, at mistrivslen blandt andet kan skyldes skolernes stigende krav til eleverne.

Et stort mindretal af skolebørn er ofte kede af det, viser en ny undersøgelse. Professor Pernille Due forklarer, at mistrivslen blandt andet kan skyldes skolernes stigende krav til eleverne.
Et stort mindretal af skolebørn er ofte kede af det, viser en ny undersøgelse. Professor Pernille Due forklarer, at mistrivslen blandt andet kan skyldes skolernes stigende krav til eleverne.

Mellem glade børn, der leger fangeleg eller spiller fodboldkamp, går nogle skoleelever rundt og kæmper med humøret. Et stort mindretal af landets skolebørn er ofte ensomme, nervøse og kede af det, og andelen af børn, der er trist til mode, vokser.

Det viser Skolebørnsundersøgelsen 2014, som er foretaget af Statens Institut for Folkesundhed ved Syddansk Universitet blandt skolebørn i alderen 11 til 15 år.

Ifølge professor ved Statens Institut for Folkesundhed Pernille Due, der er en af personerne bag undersøgelsen, har opmærksomheden på børns trivsel ellers været særligt skærpet de senere år. Derfor ærgrer hun sig over udviklingen.

»Det går den forkerte vej med børnenes mentale helbred. På trods af et øget fokus på mental sundhed, er der flere børn end tidligere, der oplever at være nervøse, kede af det og utilfredse med deres krop, og det er både skuffende og bekymrende,« siger professor Pernille Due og henviser til den seneste Skolebørnsundersøgelse fra 2010.

Mellem 11 og 22 procent af drengene svarer i undersøgelsen fra 2014, at de er kede af det mindst en gang om ugen, men det er pigerne, der giver anledning til de dybeste panderynker. For dem er andelen vokset fra hver fjerde i 2010 til mere end hver tredje i den nye undersøgelse.

Pernille Due understreger, at der ikke findes nogen endegyldige forklaringer på, hvorfor andelen af humørplagede skolebørn vokser. Hun mener dog, at skolesystemets ønske om at målrette eleverne kan gå ud over trivslen.

»Skolebørnene står over for stigende krav om at skulle have gode karakterer, og at de tidligt i deres skoleforløb skal have en plan for resten af deres liv. Det kan give præstationsangst og udløse en følelse af utilstrækkelighed,« siger hun.

Pernille Due mener også, at man bør undersøge konsekvenserne af børnenes brug af sociale medier.

»Det er relevant at finde ud af, hvad det betyder for børnenes mentale sundhed, at de nu i høj grad skaber deres identitet på de sociale medier og er meget mindre sammen fysisk end tidligere,« siger professoren.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.