Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Professor: 12-tallet slår de akademiske værdier ihjel

Karakterræset er med til at skade de akademiske værdier og kreativiteten hos de studerende, mener professor ved Aarhus Universitet.

Det faglige indhold lider under et øget fokus på at opnå høje karakterer, mener professor Rane Willerslev.
Det faglige indhold lider under et øget fokus på at opnå høje karakterer, mener professor Rane Willerslev.

Udviklingen i karaktererne på de danske universiteter er bekymrende. Det faglige niveau på universiteterne er faldende, og jagten på 12-taller er med til at underminere de akademiske værdier. Det mener professor og forsker i social antropologi ved Aarhus Universitet, Rane Willerslev.

»Traditionelt havde undervisere et mål om at vie deres liv til at forske og undervise, og man havde tillid til underviserne, fordi det var deres kald. På samme måde var eleverne samtidigt kaldet af et mål om at udforske verden. Og det kald er faktisk ret vigtigt for universiteterne. Det er man i gang med at slå ihjel med 12-tallet.«

Så hård lyder dommen fra den anerkendte forsker, efter Berlingske kunne fortælle, at andelen af 12-taller er støt stigende på de danske universiteter. Tallene viste, at der oftere end ved hver syvende beståede eksamen blev afgivet et 12-tal i skoleåret 14/15.

Rane Willerslev mener, at udviklingen er symptom på et skift i prioriteringerne på universiteterne. Og det overdrevne fokus på 12-tallerne kan gå hen at blive et problem for de danske universiteter, og ikke mindst for de studerende.

»Der er noget galt med hvad 12-tallet repræsenterer. Jeg tror mere, at hele det her 12-talshow er symptomatisk for en ’djøficering’ af universiteterne, hvor man belønnes for den fejlfrie indsats. Nøjagtigt som det fungerer i den offentlige administration, hvor der hersker en nulfejlskultur. Korrekthed belønnes simpelthen, mens de vilde ideer straffes.«

»Grundlæggende burde det kunne betale sig at fejle produktivt. Det skal belønnes, fordi man kan skabe noget innovativt i den proces.«

Ifølge Willerslev er udviklingen et udtryk for en nedprioritering af det faglige indhold til fordel for et øget fokus på at skabe elever med topkarakterer. Og det sker altså på bekostning af almen dannelse og på at skabe innovative studerende, mener professoren.

»12-tallerne afspejler en administrativ logik og ikke en akademisk værdi. Den akademiske værdi er altså ikke en korrekthedslogik. 12-taller bliver givet for den korrekte besvarelse, og det bliver en mekanisk handling, fordi det ikke går på at vurdere elevens kreativitet eller originalitet, men først og fremmest på at være fejlfri. I stedet burde det handle om at være innovativ på universiteterne.«

Det overdrevne fokus på korrekthed er problematisk, fordi universiteternes grundlæggende værdier mudres og bliver svære at gennemskue.

»Den administrative logik har simpelthen koloniseret de akademiske værdier, som folk har svært ved at få øje på. Og det er demotiverende for både undervisere og elever,« forklarer Willerslev.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.