Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Professionelle køber økologi som aldrig før

Salget af økologi til hoteller, restauranter og caféer er steget markant, viser nye tal.

Øko-salget for hoteller, restauranter og caféer steg med 41 procent fra 2015 til 2016.
Øko-salget for hoteller, restauranter og caféer steg med 41 procent fra 2015 til 2016.

Når landets kantiner, restauranter, daginstitutioner og skoler køber ind til dagens ret, er der flere og flere økovarer iblandt.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som har dokumenteret en stor stigning i salget af økologi til professionelle køkkener.

Salget af økologi til professionelle rundede således to milliarder kroner i 2016 og steg med 21 procent fra 2015 til 2016.

Danskernes private økoforbrug er også steget markant over de seneste år, og så følger de professionelle med, mener interesseorganisationen Økologisk Landsforening.

»Det voksende salg af økologi til professionelle køkkener går hånd i hånd med danskernes massive efterspørgsel på økologi. Det er der en god forretning i for hoteller, caféer og restauranter,« siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Generelt har økosalget aldrig været højere.

9,2 procent af de fødevarer, som professionelle køber, er økologiske, mens økosalget i detailhandlen udgør 9,6 procent ifølge Danmarks Statistik.

En stor del af de professionelles stigning står hoteller, restauranter og caféer for.

De købte i 2016 økologi for knap 534 millioner kroner, hvilket var en stigning på 41 procent i forhold til 2015.

I offentlige køkkener, for eksempel på daginstitutioner og skoler, bliver der også købt mere økologi. Her er stigningen på knap 17 procent fra 725 millioner kroner i 2015 til 847 millioner kroner i 2016.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.