Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Populære legetøjsdukker aflytter dit barn

Dukkerne "My Friend Cayla" og "i-Que" kan optage dit barns stemme. Men dukkerne har alvorlige sikkerhedsbrister, mener Forbrugerrådet Tænk.

Pressefoto
Pressefoto

Legetøjsdukken "My Friend Cayla" blev i 2014 kåret til årets legetøj i Norge og Sverige og kan ligesom dukken "i-Que" købes i flere danske legetøjsbutikker som BR og Toys 'R' Us.

Dukkerne kan føre en samtale med børn, men en test, som det norske Forbrukerrådet har foretaget, viser, at dukkerne både aflytter deres ejer og reklamerer for produkter, som børn er interesseret i.

- Vi kan ikke anbefale dukkerne, som de er lige nu, siger Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk i Danmark.

De to dukker kan forbindes til en smartphone via Bluetooth. Når børn taler til dukken, bliver deres stemme og ord optaget og sendt videre til det amerikansk teknologiselskab Nuance Communications, der arbejder med talegenkendelse.

Det er kun selskabet og deres eventuelle samarbejdspartnere, der ved, hvad samtalerne bliver brugt til, og på nuværende tidspunkt kan man ikke kræve sine oplysninger slettet.

- Som forbruger siger man ja til, at oplysningerne bliver delt med firmaets samarbejdspartnere. Men vilkårene er generelt svære at forstå, og de kan til enhver tid ændres uden at spørge forbrugerne om lov, siger Anette Høyrup.

Men ét er, hvad barnet siger til dukkerne. Noget andet er, hvad dukken svarer. Det viser sig nemlig, at dukkerne bliver brugt til at målrette markedsføring til børn.

Cayla-dukken fortæller for eksempel, at hun er stor fan af Disney-film som "Aladdin" og "Den lille havfrue", og at hun elsker Disneyland.

- Jeg elsker Disneyland. Jeg elsker alle forlystelserne der. Min mor og far elsker dem også. Jeg ville tage dertil hver eneste dag, hvis jeg selv kunne bestemme, siger dukken.

Udviklerne af den app, der følger med "My Friend Cayla", samarbejder med Disney.

- Virksomheden udnytter fortroligheden mellem barnet og dukken. Børn har ikke de kritiske parader oppe, når deres dukke taler, så virksomheden får deres markedsføring direkte ind i børneværelset, siger Anette Høyrup.

Et andet problem med dukkerne er, at man ikke skal trykke på en knap på dukkerne for at etablere en trådløs forbindelse. Derfor kan enhver tilslutte sig dukkerne og kommunikere igennem dem, hvis man er inden for 13 meters afstand.

Forbrugerrådet Tænk vil på nuværende tidspunkt ikke anbefale forældre at købe de to dukker.

Det danske firma Top-Toy, som importerer "My Friend Cayla" og "i-Que", oplyser til Ritzau Fokus, at de har taget kontakt til deres amerikanske leverandør for at "diskutere behov for yderligere forbedringer af de to produkter".

- Vi har solgt både Cayla og i-Que i vores butikker, men vi har aldrig modtaget nogen klager, der har givet os grund til at frygte, at nogen af produkterne er blevet brugt på en måde, der har kompromitteret et barns sikkerhed, siger Liselotte Gjerdrum Carlsen, kommunikationsansvarlig i Top-Toy i en skriftlig meddelelse.

- Vi følger naturligvis undersøgelsen af Cayla og i-Que nøje for at komme til bunds i det norske Forbrugerråds kritik af de to produkter, siger hun.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.