Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Politikere vil kradse parkeringsbøder ind med hjullås

Mere end 170.000 p-bøder ligger ubetalt hen i Københavns Kommune. De konservative og Venstre foreslår, at hjullåse skal få bødeignoranterne til at punge ud. Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell er parat til helt at fjerne bilerne.

Biler, der er blevet blokeret af myndighederne med hjullåse, er ikke et særsyn i andre europæiske lande. I den italienske hovedstad, Rom, der er kendt for sine særdeles indviklede parkeringsregler, bliver de lokale Fiat’er ofte klodset op. Nu er københavnske politikere parate til at gå samme vej. Arkivfoto: Damian Davies
Biler, der er blevet blokeret af myndighederne med hjullåse, er ikke et særsyn i andre europæiske lande. I den italienske hovedstad, Rom, der er kendt for sine særdeles indviklede parkeringsregler, bliver de lokale Fiat’er ofte klodset op. Nu er københavnske politikere parate til at gå samme vej. Arkivfoto: Damian Davies

Københavns Kommune brænder inde med hundredtusindvis af ubetalte p-bøder, som kommunen forgæves har forsøgt at få bilisterne til at betale.

Nu er flere partier på rådhuset parate til at tage mere drastiske midler i brug for at få bilisterne til at punge ud for ulovlig parkering og rette ind for eftertiden:

Hvis en bilist to gange undlader at betale for p-bøder og endnu engang stiller bilen i strid med reglerne, så skal bilen have en lås om forhjulet, indtil bøderne er betalt. Det foreslår Venstre og de Konservative.

Netop nu er 66.553 parkeringsbøder, som er blevet udstedt til danske såvel som udenlandske bilister i Københavns Kommune i 2015, ikke blevet betalt.

Det viser en opgørelse fra Center for Parkering foretaget for Berlingske. Lægger man tallene sammen for perioden 2011-2015 løber antallet af ubetalte bøder aktuelt op i mere end 170.000, og de efterlader tilsammen et skyldigt beløb på 84 millioner kroner.

»Det er helt vildt og en hån mod de bilister, der parkerer efter reglerne,« siger de konservatives gruppeformand, Jakob Næsager.

Hjullåsen som sanktions­mulighed kræver formentlig en lovændring. På et møde i Teknik- og Miljøudvalget på mandag vil Venstre og de Konservative derfor fremlægge et forslag, der skal anbefale transportminister Hans Christian Schmidt (V) at undersøge muligheden for at slå en klo i hjulet på bilister, som gentagne gange ignorerer parkeringsvagternes hilsen i forruden.

Biler, der er blevet blokeret af myndighederne med hjullåse, er ikke et særsyn i andre europæiske lande. I den italienske hovedstad, Rom, der er kendt for sine særdeles indviklede parkeringsregler, bliver de lokale Fiat’er ofte klodset op. Nu er københavnske politikere parate til at gå samme vej. Arkivfoto: Damian Davies
Biler, der er blevet blokeret af myndighederne med hjullåse, er ikke et særsyn i andre europæiske lande. I den italienske hovedstad, Rom, der er kendt for sine særdeles indviklede parkeringsregler, bliver de lokale Fiat’er ofte klodset op. Nu er københavnske politikere parate til at gå samme vej. Arkivfoto: Damian Davies

Forhåbningen fra de to partier bag forslaget er, at et flertal i Folketinget vil stemme for, at kommunen kan tage hjullåsen i brug, når p-bøder ikke bliver betalt.

Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (Ø), glæder sig over, at Venstre og Konservative vil bekæmpe bødeignoranter, men han er parat til at gå endnu længere end de to partier.

»En hjullås løser jo ikke problemet nu og her, for parkeringspladsen vil stadig være optaget. Jeg synes, vi skal drøfte muligheden for, at kommunen helt kan fjerne bilen fra stedet, så andre bilister kan komme til,« siger han.

Bilejere er skeptiske

Den løsning har man ifølge FDM taget til sig i lande som Sverige og Frankrig, hvor bilisterne både skal betale bødebeløb og dække omkostningerne for flytning af køretøjet. Også i England fjerner man biler, der er parkeret ulovligt på særligt generende steder, og derudover kan politiet eller særligt autoriserede myndigheder sætte en lås på hjulet, som Konservative og Venstre foreslår, at kommunen skal kunne gøre med ulovligt parkerede biler i København.

De to borgerlige partiers forslag møder foruden Enhedslisten opbakning fra SF, og der tegner sig dermed et flertal i Teknik- og Miljøudvalget for at skride ind over for de ubetalte p-bøder. Socialdemokraterne er dog imod. Partiets teknik- og miljøordfører i udvalget, Jakob Hougaard (S), mener, at hjullåse og flytning af biler er »for vidtgående«:

»Jeg er ikke tilhænger af, at man hverken låser eller fjerner folks biler. Det er selvfølgelig et problem, at der er nogle, der ikke betaler, hvad de skylder, men det er en opgave for Skat.«

Forenede Danske Motorejere (FDM) er ligeledes skeptiske, fordi man i dag kan få tre bøder for den samme parkering og dermed kan komme i klemme med den foreslåede lovændring.

»Bilisterne risikerer altså at få låst deres bil helt uden varsel, og det er vi langtfra begejstrede for,« siger FDM-afdelingschef Torben Lund Kudsk.

Han opfordrer i stedet til et eftersyn af det nuværende inddrivelsessystem.

»Der findes jo allerede et system, som skal tage hånd om ubetalte bøder, og mon ikke det er værd at undersøge, om det kan optimeres, før man begynder at tage hjullåse i brug?« spørger Torben Lund Kudsk.

Og han er ikke ene om kritikken af Skats inddrivelse af ubetalte p-bøder. Når bilister med ubetalte bøder ikke reagerer på kommunens påmindelser og rykkere, bliver sagen overdraget til Skat, men både Socialdemokraterne og Konservative efterlyser en bedre håndtering af de ubetalte bøder.

»Det undergraver jo systemet, hvis man dybest set kan rive sin p-bøde i stykker, fordi man ved, at den ikke bliver krævet ind,« siger Socialdemokraternes Jakob Hougaard.

Foto: Bob Katzenelson
Foto: Bob Katzenelson

Frygter at bødebunken vil vokse

Den konservative gruppeformand Jakob Næsager frygter, at de ubetalte bøder vil hobe sig yderligere op.

»Når bøderne ikke bliver inddrevet, fordi Skats system ikke virker, så er jeg bange for, at vi vil se flere bilister i fremtiden, der ignorerer deres bøder. Medmindre vi sørger for at få fat på dem med hjullåse,« siger han.

Berlingske har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Skat.

Venstres transportminister, Hans Christian Schmidt, vil afvente en eventuel henvendelse fra Teknik- og Miljøforvaltningen, før han tager stilling til sagen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.