Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Politi og Tibet-demonstranter undrer sig: To politifolk er syndebukke i stor politisk sag

Det undrer både Politiforbundet, Politilederforeningen og Støttekomiteen for Tibet, at Tibetkommissionen giver to politifolk hovedansvaret for ulovlige ordrer og urigtige oplysninger til Folketinget i Tibet-sagen.

Tibetlommission har afhørt over 70 personer fra blandt andet PET, politiet og Udenrigsministeriet i løbet af de mere end to år, den har arbejdet på sin undersøgelse. Foto: Scanpix/Dennis Lehmann
Tibetlommission har afhørt over 70 personer fra blandt andet PET, politiet og Udenrigsministeriet i løbet af de mere end to år, den har arbejdet på sin undersøgelse. Foto: Scanpix/Dennis Lehmann

»Det er utrolig bedrøveligt, at der bliver udpeget to ledende politifolk som syndebukke i den her sag.«

Sådan lyder reaktionen fra Claus Oxfeldt, formand for Politiforbundet, efter at Tibetkommissionen er kommet med sin konklusion i Tibet-sagen, der blandt andet drejer sig om, at danske politibetjente konfiskerede tibetanske flag og fjernede demonstranter ved kinesiske statsbesøg.

Af konklusionen fremgår det, at der under kinesiske besøg i 2012 og 2013 blev givet »klart ulovlige ordrer«, at der blev grebet ind over for demonstranter i strid med loven, og at hovedansvaret ligger hos to ledende medarbejdere ved Københavns Politi. Der er grundlag for disciplinærsager mod vicepolitiinspektør Claus Hjelm Olsen og politikommissær Henrik Oryé, lyder det.

Til gengæld har kommissionen ikke fundet grundlag for at drage hverken ministre eller ansatte i Udenrigsministeriet, Justitsministeriet, Statsministeriet eller Hofmarskallatet til ansvar. Også den øverste ledelse i Københavns Politi, PET og Rigspolitiet går fri.

Det undrer ikke bare Politiforbundet, men også Støttekomiteen for Tibet. Det var flere medlemmer af støttekomiteen, der oplevede at blive forhindret af politiet i at demonstrere med tibetanske symboler foran Kinas daværende præsident Hu Jintao under statsbesøget.

»Konklusionen undrer mig, for det er klart, at der har været flere forbindelser mellem embedsmænd i Udenrigsministeriet, PET-medarbejdere og ledende politifolk, hvor det blev formidlet, at det var meget vigtigt, at kineserne havde nogle bekymringer i forhold til tibet-demonstrationer,« siger formand for Støttekomiteen for Tibet, Anders Højmark Andersen, der selv blev forhindret i at demonstrere ved besøget i 2012.

Støttekomiteen for Tibet havde håbet på en bredere placering af ansvaret.

»Vi havde håbet, det blev konkluderet, at der er en sammenhæng mellem Udenrigsministeriets måde at forholde sig til de kinesiske bekymringer på og så den måde, som Københavns Politi har valgt at gribe sagen an på,« forklarer han.

Claus Oxfeldt mener, at sagen handler om storpolitik. Han henviser bl.a. til PETs trusselsvurdering, hvoraf det fremgik, at kineserne ikke var bekymrede for præsidentens sikkerhed, men at det var afgørende for dem, at de kinesiske repræsentanter ikke måtte »tabe ansigt« under besøget.

»En trusselsvurdering handler som udgangspunkt altid om sikkerhed, og det kan du godt høre, at det her ikke gør. Det har jo med politik at gøre,« siger Claus Oxfeldt og tilføjer, at der også var fokus på mulige handelsaftaler mellem Danmark og Kina til 18 mia. kr..

I politiets såkaldte operationsbefaling, hvor PETs trusselsvurdering indgår, endte der med at stå ligeud, at eventuelle demonstranter ikke skulle kunne ses af den kinesiske præsident på hans køretur gennem København. Mens betjentene var i aktion, blev der desuden givet følgende besked over politiradioen:

»Tag flaget fra dem, kom«.

Både Claus Oxfeldt og formand for Politilederforeningen, Michael Agerbæk, erkender, at politiet selvfølgelig skal holde sig inden for lovens rammer. Men også Michael Agerbæk studser over kommissionens konklusion.

»Det undrer mig, at ansvaret snævres ind til kun at omfatte to politifolk, når man tænker på den kæmpe opmærksomhed, der var omkring statsbesøget, og når man tænker på den atypiske formulering i operationsbefalingen om, at det var vigtigt, at kineserne ikke tabte ansigt. Jeg kunne godt have ønsket mig, at konklusionen var bredere,« siger han.

Michael Agerbæk tilføjer spørgsmålet: Hvorfor skulle ledende politifolk med stor erfaring pludselig begynde at bryde grundloven?

Det spørgsmål blev justitsminister Søren Pape Poulsen (K) også stillet, da kommissionens arbejde mandag formiddag blev offentliggjort. Det er »et rigtig godt spørgsmål,« lød hans svar, inden han tilføjede:

»Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at når der har siddet en kommission i næsten to år og vendt hver en sten, så er kommissionens resultat, som det er. Det forholder jeg mig til (...) Der er ikke nogen politikere eller topembedsmænd eller andre, der har været inde og gøre noget her, de ikke må. Det er jeg glad for, for det havde været en skandale for vores retssamfund.«

De forskellige myndigheder vil nu sikre sig, at en lignende situation ikke kommer til at opstå, lyder det fra justitsministeren.

Det var daværende justitsminister Søren Pind (V), der i oktober 2015 nedsatte Tibetkommissionen for at undersøge det forløb, der knyttede sig til politiets kritisable håndtering af demonstranter under de kinesiske besøg. Kommissionen har arbejdet i to år, to måneder og 15 dage og har afhørt i alt 74 vidner i sagen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.