Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Patienter har fået bedre mulighed for at klage

Det er blevet nemmere at klage over sundhedsvæsnet for danske patienter. Det viser en ny evaluering af patientklagesystemet, skriver Sundhedsministeriet i en pressemeddelelse.

Patienterne har blandt andet fået mulighed for dialogsamtaler, bedre klagemuligheder og lettere klageadgang. Men evalueringen viser også, at sagsbehandlingstiden stadig er for lang.

Folketinget ændrede i 2010 loven om klage-og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og i 2011 blev Patientombuddet oprettet med blandt andet det formål at give patienterne bedre klagemuligheder og lettere klageadgang.

Sundhedsminister Nick Hækkerup (S) er glad for evalueringens resultater, men ærgrer sig over de lange sagsbehandlingstider.

»Patienter bør ikke vente unødigt lang tid på at få en klagesag behandlet. Derfor er Patientombuddet også i gang med at lave en handlingsplan, der blandt andet har til formål at få gjort sagsbehandlingstiderne kortere«, siger Nick Hækkerup i pressemeddelelsen.

Han vil som opfølgning på evalueringen invitere Folketingets sundhedsordførerne til møde, hvor det skal drøftes, om der er behov for at justere patientklagesystemet.

BNB

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.