Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Pas på træthed i trafikken

Træthed medvirker til mange trafikulykker. Og det er svært selv at vurdere, hvor træt man egentlig er.

Træthed kan være særligt farligt, hvis man kører på lange, monotone strækninger, hvor der ikke sker ret meget, og der næsten ikke er nogen modkørende. Scanpix/Torkil Adsersen
Træthed kan være særligt farligt, hvis man kører på lange, monotone strækninger, hvor der ikke sker ret meget, og der næsten ikke er nogen modkørende. Scanpix/Torkil Adsersen

Hænderne gnider et par gange i øjnene, og der undslipper et lille gab. Der er kun en lille køretur tilbage, inden det er på hovedet i seng.

Men er det egentlig forsvarligt at sætte sig bag rattet, hvis man føler sig søvnig?

En undersøgelse foretaget af amerikanske AAA Foundation for Traffic Safety viser, at træthed er en medvirkende faktor til 9,5 procent af alle trafikuheld.

Og det tal er sandsynligvis endnu højere, hvis man spørger Mads Klokker, der er overlæge på Rigshospitalet, og Jan Ovesen, som er overlæge ved CFR Hospitaler i Skørping og søvnspecialist hos Søvnexperten.

»Jeg tror, det er mere endnu også i Danmark. Det har sandsynligvis noget at gøre med vores livsstil. Vi er jo et aktivt og travlt samfund og kommer nok ofte lidt for sent i seng. Vi er måske blevet lige effektive nok,« siger overlæge Mads Klokker, som også er klinisk lektor på Københavns Universitet med speciale i flyvemedicin.

Får man ikke sovet nok, er det måske ikke noget, man mærker det helt store til lige efter. Men er man løbende i underskud, så kan det få konsekvenser.

»I løbet af ugen akkumuleres trætheden. Hvis man ikke får sovet nok, går det måske meget godt den efterfølgende dag, men dagene efter akkumulerer man uopmærksomhed og træthed,« forklarer Mads Klokker.

Søvnspecialist Jan Ovesen forklarer, at træthed er farligt i trafikken, fordi reaktionstiden forlænges. Og det sker glidende, uden at man egentlig lægger mærke til det.

»Har du sovet godt om natten, kan du fungere på toppen i 10-12 timer. Men derefter går det langsomt ned ad bakke,« siger Jan Ovesen og giver et eksempel:

»Er du stået op klokken 6 og holder ved til klokken 24, har du været vågen i 18 timer. Og der er din reaktionstid forlænget svarende til, at du har 0,5 promille i blodet - under forudsætning af, at du har sovet otte timer natten inden. Men mange sover måske kun seks timer, og så når de det punkt endnu før - efter måske kun 14 timer.«

Trætheden kan særligt komme til udtryk, hvis man kører på lange, monotone strækninger, hvor der ikke sker ret meget, eller holder i den faste, sløve kø på vej hjem fra arbejde.

Og det vigtigste arbejde for at modvirke trætheden er forebyggende. Så sørg for at få sovet godt, få spist ordentligt, og så kan motion faktisk også have en positiv effekt, råder Mads Klokker.

Vil man forsøge at modvirke lidt træthed, kan man sætte noget på anlægget, der ikke stjæler opmærksomheden, men alligevel giver lidt variation - eksempelvis en podcast, siger Mads Klokker.

»Kør ind til siden en gang imellem, og stræk benene. Nogle åbner vinduet for at få lidt frisk luft ind. Men frisk luft kan i sig selv faktisk være søvndyssende,« siger Mads Klokker.

Han forstår godt, hvis man vælger at alliere sig med en kop kaffe eller en energidrik, fordi det kan give følelsen af øget friskhed. Han har dog også betænkeligheder ved metoden:

»Når virkningen ophører efter en time eller to, så slår det hårdt, og så har man et problem - og kan falde i søvn.«

Jan Ovesen foreslår at holde ind til siden og tage en powernap - men ikke på mere end 20-30 minutter, ellers risikerer kroppen at falde i dyb søvn.

Eventuelt kan man drikke en kop kaffe, lige inden man lægger sig til at sove, så får man ifølge Jan Ovesen glæde af kaffens opkvikkende virkning, når man vågner igen.

/ritzau fokus/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.