Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Pædagoger: Spild af tid at sprogteste alle småbørn

Pædagogerne i en lang række institutioner i områder af København, hvor der også er mange tosprogede børn, kalder det »meningsløst«, at de skal sprogteste alle treårige børn i stedet for blot at teste de børn, der reelt har behov for at få vurderet deres sproglige evner.

Københavnske pædagoger vil ikke sprogteste alle treårige børn, men kun de børn, der ifølge pædagogernes vurdering har brug for at blive sprogscreenet.
Københavnske pædagoger vil ikke sprogteste alle treårige børn, men kun de børn, der ifølge pædagogernes vurdering har brug for at blive sprogscreenet.

Det er både meningsløst og spild af tid, at daginstitutioner skal sprogteste alle treårige børn for at finde ud af, om de har de fornødne sproglige kompetencer.

Så klar er meldingen fra pædagogerne i de cirka 35 kommunale institutioner med mange hundrede børn i alderen nul til seks år i københavnske Brønshøj, Vanløse og Husum til børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V). I et brev til borgmesteren protesterer pædagogernes tillidsfolk over, at de efter deres opfattelse er blevet pålagt af deres lokale ledelse at sporgscreene samtlige treårige. Men som pædagogerne ser det, bør det i stedet være op til dem selv og deres faglighed at afgøre, hvilke børn der skal sprogscreenes.

»Vi finder det meningsløst, at vi voksne skal bruge vores tid på også at sprogteste alle de børn, som har et veludviklet og stærkt sprog. Det er simpelthen spild af vores i forvejen meget sparsomme tid. Den tid kan mere hensigtsmæssigt bruges på en konstruktiv sprogstimulering af den gruppe børn, som rent faktisk har støtte behov på dette felt,« skriver de.

Meldingen fra pædagogerne kommer efter, at de sidste år fik »pålæg om at sprogscreene samtlige børn«, som det hedder i brevet. Den kommer også efter indtil flere udmeldinger inden for de senere måneder om småbørn og sprog. I julen kunne Berlingske således beskrive, hvordan mange hundrede nydanske børn i bl.a. socialt belastede områder i københavnske Tingbjerg stort set ikke kan et ord dansk. I januar opfordrede Kommunernes Landsforening (KL) til, at alle treårige børn i Danmark skal sprogtestes. Børne- og socialminister Mai Mercado (K) er dog ikke stemt for at gøre en sprogtest obligatorisk for treårige, sådan som den var indtil 2010. Til gengæld arbejder hun på at gøre det muligt at sprogvurdere børn allerede som toårige.

Ifølge tillidsrepræsentant i Vanløse, Annette Trier Andersen, føler mange pædagoger sig »tvunget til at sprogteste veltalende børn, som det slet ikke er nødvendigt at screene«.

»Der er altså også rigtig, rigtig mange velformulerede børn, der er godt med, og som der ikke er grund til at screene,« siger hun.

Pia Allerslev mener ikke, at pædagogerne er blevet pålagt at teste alle børn. I stedet er der tale om en anbefaling, svarer hun dem i et brev. Men, understreger hun, så er det »dog inden for den lokale ledelses ledelsesrum at beslutte, at alle børnene skal sprogvurderes«. Både når de tre, men også når de er fem år, »hvis vi findet det hensigtsmæssigt«, som hun skriver.

Hun kalder hun det »ærgerligt«, at pædagogerne »ikke kigger mere på barnets trav«.

»Når vi sprogtester, er det jo ikke for at begå et overgreb eller spilde tid. Vi gør det, fordi vi ved, hvor vigtige barnets første 1.000 dage er for senere indlæring. Vi kan se, vi på den her måde fanger mange børn, der ellers ikke ville være blevet fanget,« siger hun:

»Jeg kan sagtens se, at der rundt omkring i de forskellige institutioner vil være behov for sprogvurdere alle børn.«

Hun understreger, at hun ikke vil insistere på, at alle københavnske treårige i institution bliver sprogvurderet. Det er op til de lokale, pædagogiske ledelser at afgøre. Hun har tillid til, at de »træffer deres beslutninger på et oplyst grundlag«.

»Som en pædagog sagde til mig, så er det »værste«, der kan ske, at man som pædagog har tilbragt en halv time alene med at teste et barn. Det tager hverken barn eller pædagog skade af,« siger hun.

Borgmesteren oplyser, at hun ikke har fået lignende henvendelser som den fra Brønshøj, Vanløse og Husum fra andre københavnske pædagoger.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.