Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Overborgmester om turkise, CO2-neutrale og 18 meter lange busser: »Vi skal nok lige vænne os til dem«

København får nye busser på linje 5A. De er 18 meter lange, leddelte og CO2-neutrale. Og så er de turkise. Første skridt mod bæredygtig offentlig transport i København, siger Frank Jensen.

Københavns Overborgmester Frank Jensen glæder sig over, at diesel-busserne på linje 5a skiftes ud med biogas-busser. (Arkiv)
Københavns Overborgmester Frank Jensen glæder sig over, at diesel-busserne på linje 5a skiftes ud med biogas-busser. (Arkiv)

Fredag bliver de nye biogas-busser på linje 5C præsenteret på Rådhuspladsen, fra søndag skal de afløse de dieseldrevne busser på linje 5A.

Og Overborgmester, Frank Jensen (A), er en glad mand:

»Københavnerne skal kunne færdes i byen uden at være generet af røg og møg fra trafikken. Derfor skifter vi busser på linje 5A med et grønnere alternativ, der ikke udleder CO2 og forurener væsentligt mindre, end de nuværende busser,« siger Frank Jensen.

Dieseludstødning er af IARC, som er WHO’s kræftagentur, generelt anerkendt som kræftfremkaldende. Det har det været siden 2012. I Oslo tog man i starten af året konsekvensen af dette og indførte et forbud mod private dieselbiler i byen.

De skadelige partikler øger risikoen for lungekræft og hjerte-kar-sygdomme. Frank Jensen er glad for at få diesel-busserne væk fra linje 5A, men medgiver at biogas-busserne ikke er nær så miljøvenlige som el-busserne, der netop nu bliver testkørt på linje 3a, men el-busserne var ikke klar, da man satte linje 5A i udbud:

»Men vi har allerede besluttet på Rådhuset, at når vi skal igang med at opgradere de næste busruter i 2019, så skal det være nye CO2-neutrale busser. For selvom el-busserne ikke var klar, da vi lavede udbuddet på 5A, og derfor bliver biogasbusser, så kører vi allerede forsøg med el-busser på linje 3a. og jeg tror personligt, at el-busserne er fremtidens offentlig bustransport. De larmer endnu mindre, og de vil kunne genoplades med bæredygtig strøm fra vindmøller,« siger han.

Og Overborgmesteren mener bestemt, at det er ambitiøst at udskifte diesel-busserne med de 37 biogas-busser:

»Vi siger nu farvel til 45 år med dieselbusser på linje 5 og går fra sort til grøn energi på den travleste busrute i Danmark og i hele Norden, så det er et ordentligt indhug i udledningen af CO2 og partikler i byen. De 37 nye CO2-neutrale busser bringer os et vigtigt skridt nærmere målet om 100 procents bærdygtig bustrafik i København. Vi skal blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, og det er klart, at her kommer vi et skridt nærmere det mål,« siger Frank Jensen.

Farven...

HT-busser er gule. Punktum. Men siden først Arriva og siden Movia har overtaget driften af hovedstadens busser, er vi blevet mødt af nogle anderledes farvesammensætninger på hovedstadens busser: Gule og grønne, gule og grå, gule og røde men aldrig gul og turkis.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Pressefoto. PR.
Pressefoto. PR.

»Vi skal allesammen vænne os til farven og til længden, for her får vi en 18 meter lang turkis og gul ledbus, så jeg er sikker på, at mange vil spærre øjnene op, når de ser bussen første gang, men jeg synes selv, at det er spændende med den fornyelse,« vurderer Frank Jensen.

Søndag er det nøjagtigt 45 år siden, at dieselbusser afløste sporvognen på linje 5 - mere eller mindre samme rute som 5A kører i dag.

Læs Berlingskes reportage fra linje 5A her.

»Linje 5A har en helt særlig betydning for København, den har i mere end 100 år været en hovedpulsåre gennem København, hvor den har transporteret københavnere, høj som lav, på arbejde, til uddannelsesstederne og til familie og venner,« siger overborgmesteren og fortsætter:

»5A er en hovedpulsåre i København, det er den busrute, der transporterer allerflest gennem byen. Så derfor er det på søndag en stor dag for København, fordi der er rigtigt mange københavnere, der har et forhold til den busrute.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.