Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ole Birk Olesen advarer tysk ministerkollega: »Dette har potentiale til at bringe hele Femer Bælt-projektet i fare«

Transportminister Ole Birk Olesen har i et brev til sin tyske ministerkollega sat spørgsmålstegn ved, om miljømyndighederne i den tyske delstat Slesvig-Holsten er i stand til at godkende byggeansøgningen til en Femern-tunnel i tide.

Transportminister Ole Birk Olesen har skrevet et brev til sin tyske ministerkollega, hvor han advarer om ,at ydelirgere forsinkelser i Femern-projektet kan bringe det i fare.
Transportminister Ole Birk Olesen har skrevet et brev til sin tyske ministerkollega, hvor han advarer om ,at ydelirgere forsinkelser i Femern-projektet kan bringe det i fare.

»Kære minister Dobrindt, kære kollega.«

Sådan indleder transportminister Ole Birk Olesen (LA) et brev til sin tyske kollega, minister Alexander Dobrindt. I brevet udtrykker den danske transportminister skepsis i forhold til, om de lokale miljømyndigheder i deltstaten Slesvig-Holsten har den fornødne kapacitet til at godkende en omfattende ansøgning om Femern-tunnelen. Det skriver Ingeniøren.

»Yderligere forsinkelser i plangodkendelsesprocessen vil efter min opfattelse rejse alvorlig tvivl om de slesvig-holstenske myndigheders evne til at leve op til målene i statstraktaten. Dette har potentiale til at bringe hele Femern Bælt-projektet i fare på grund af den vedvarende usikkerhed med hensyn til den tyske plangodkendelsesproces,« skriver Ole Birk Olesen i brevet, som kan læses her.

Det er det danske statsejede selskab Femern A/S, der har bedt om godkendelse til at anlægge sænketunnel i Østersøen mellem Rødby og Puttgarden, som står til at blive verdens længste. Godkendelsen er nødvendig for at realisere projektet, som allerede nu er ti år forsinket i forhold til en aftale indgået i en såkaldt statskontrakt mellem Tyskland og Danmark i 2008. Tunnellen kan tidligst åbne i 2028, skriver Ingeniøren.

Ved den seneste runde af offentlige høringer kom der 12.600 indsigelser, som Femer A/S mener hovedsageligt stammer fra den tyske naturfredningsforening Nabu. Femern A/S har skullet skrive svarskrivelser, og myndigheden LBV i Kiel skal herefter behandle ansøgningen. Mens det tidligere var ventet, at en godkendelse ville være klar inden udgangen af 2017, har delstatens transportminister, Reinhardt Meyer, for nylig meddelt Ole Birk Olesen at den plan skrider.

En ny tidsplan udarbejdes nu, og den vil sandsynligvis blive præsenteret i marts.

I den anledning har Ole Birk Olesen skrevet til sin tyske ministerkollega, hvor han ud over at rejse tvivl om de lokale myndigheders kapacitet efterspørger en anden løsning.

»Baseret på tidligere erfaringer er der risiko for, at de slesvig-holstenske myndigheder vil meddele yderligere forsinkelser. Hvis det sker, vil jeg gerne mødes med Dem hurtigst muligt for at drøfte, om der er alternative måder til at opfylde vores fælles traktat på,« skriver han i brevet.

Mens tidsplanen gentagne gange er blevet udskudt, vurderede Femern A/S i sin seneste status, at Tyskland efter alt at dømme i sidste ende godkender byggeriet. Spørgsmålet er bare, hvornår tilladelsen er i hus, skriver Ingeniøren.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.