Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nye toner fra hotelportaler gavner forbrugere

Horesta giver ikke meget for ny stikprøve, der ellers kan konkludere, at der er bedre konkurrencevilkår blandt bookingportaler.

Ny stikprøve viser, at du kan finde forskellige priser på det samme hotelværelse. (Arkivfoto) Free/Lars K. Christensen/colourbox
Ny stikprøve viser, at du kan finde forskellige priser på det samme hotelværelse. (Arkivfoto) Free/Lars K. Christensen/colourbox

Hvor det tidligere var umuligt at finde forskellige priser på et givent hotel på bookingportaler som Hotels.com og booking.com, er det nu anderledes mere fordelagtigt at være forbruger.

En ny stikprøvekontrol fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at der efter et stort europæisk pres, er kommet mere gavnlige konkurrencevilkår på bookingsiderne, som betyder, at der nu kan findes store forskelle på priserne, alt efter hvilken portal du leder efter hoteller på.

- Det er godt nyt for forbrugeren. Vi har fundet flere eksempler på, at flere hoteller nu har forskellige priser på bookingsiderne, og der hvor vi fandt den største forskel, var på over 300 kroner per nat, siger Martin Nyvang, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til Ritzau Fokus.

Tidligere havde bookingsiderne lavet en klausul med hotellerne om, at det skulle være de samme priser, som de brugte på alle bookingsiderne. Men den klausul blev ændret for et års tid siden - og det har altså givet resultat.

- Det er vigtigt, at man som forbruger husker at kigge mere end et sted, når man skal finde et hotelværelse. For mange har måske vænnet sig til, at der er de samme priser over alt, sådan er det bare ikke længere, forklarer Martin Nyvang.

Hos Hotels.com er man glade for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke fandt anledning til at kritisere bookingsiderne.

- Vi ser konkurrencen på bookingsiderne som sund en ting. Det giver forbrugerne flere muligheder og en større variation i priserne, lyder det i en skriftlig kommentar fra Hotels.com til Ritzau Fokus.

Men det kan altså blive meget bedre, sådan lyder det fra Jens Zimmer Christensen, der er formand i Horesta, som er brancheorganisation for blandt andet hoteller.

- Det er fint nok, at man kan konkludere, at nu er der øget konkurrence. Men der hersker jo stadig aftaler, der binder hotellerne til ikke at må prissætte deres hotelværelser billigere, end det der bliver tilbudt via bookingsiderne. Så hvis et hotel har seks forskellige priser ude på bookingsiderne, skal de på deres egen hjemmeside prissætte efter det dyreste tilbud, siger han.

Konkurrence og Forbrugerstyrelsen ser dog anderledes på sagen.

- Vi ser umiddelbart ikke noget problem i den aftale. Vi har tidligere mødt den holdning, at så længe der er en prisbinding til hotellets egen hjemmeside, vil man altid opleve ens priser på tværs af bookingportalerne, men det er, kan vi jo konstatere, ikke tilfældet, siger Martin Nyvang.

Hos Horesta bekymrer man sig over magtbalancen mellem hotellerne og bookingsiderne.

- Mange bookingsider er blevet meget store og meget magtfulde, og som hotel kan man ikke undvære dem. Derfor kan hotellerne måske føle sig pressede til at følge bookingsidernes krav. Vi kunne godt savne nogle bedre samarbejdsbetingelser, siger Jens Zimmer Christensen.

/ritzau/Fokus

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.