Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nye regler gør det muligt at sælge overskudsmad i nyt supermarked

I dag er det billigere for supermarkeder at smide madvarer med ødelagt emballage ud i stedet for at give det til velgørenhed. En regelændring gør det nu muligt at donere overskudsmaden.

Supermarkeder får nu lettere ved at levere mad til WeFood.
Supermarkeder får nu lettere ved at levere mad til WeFood.

Hvis en emballagen på en pakke Corn Flakes går lidt i stykker, eller etikken på en flaske ketchup sidder skævt, kan et supermarked ikke sælge varen.

Men nu har Miljø- og Fødevareministeriet ændret reglerne, så supermarkederne i stedet for at smide den ødelagte vare ud kan levere det til Folkekirkens Nødhjælps nye supermarked, WeFood. Konceptet er at sælge de dagligvarer, som de almindelige supermarkeder ikke kan have på hylderne, til billigere penge.

Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over, at reglerne på området er blevet enklere.

»Før var det en udfordring, fordi det var dyrere for de leverandører, der ville levere, at smide varerne ud, end det var at levere til os. Og det er jo helt absurd,« siger hun.

Hvert år smider detailhandlen 163.000 ton fødevarer ud, og det er særligt frugt, brød og grønt, der går til spilde. Men de nye regler betyder, at supermarkeder, skal betale en lavere udtagningsmoms af overskudsmaden, hvilket gør det billigere at donere. Samtidig skal man i dag registrere varer, man donerer, meget grundigt. Efter regelændringerne kan man i stedet lave en anslået vægt, hvilket gør det nemmere for supermarkederne. Reglen træder i kraft 1. januar 2016.

Ændringen i reglerne er en del af miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansens (V) ambition om at mindske madspild.

»I gennemsnit smider en dansk husstand hvert år mad ud for mere end 3.000 kroner. Derfor kan det godt betale sig, at vi i alle led fra jord til bord får set på, om vi ikke kan gøre det smartere. For eksempel ved at designe emballage, der forlænger holdbarheden, eller få madspild på skoleskemaet,« siger Eva Kjer Hansen i en skriftlig kommentar.

Varerne i det nye supermarked WeFood vil generelt blive solgt til 50-70 procent af den oprindelige pris. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær håber, at det er alle slags mennesker, som vil handle i den nye butik.

»Det er vigtigt, at det ligger ved siden af en anden butik, for vi kan nok ikke have alle varer. Så meningen er, at man kan gå ind og købe en pakke Corn Flakes, der er lidt baldret i emballagen, og så kan man gå ind og købe resten i den almindelige butik,« forklarer Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær.

Hvor butikken åbner i København, bliver afsløret snart, og Folkekirkens Nødhjælp håber, at der vil åbne butikker flere steder i landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.