Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny Zentropa-boss efter Ålens exit: »Den eneste forskel er, at det nu er mig, der får klø«

Fredag offentliggjorde Peter Aalbæk, at han trækker sig som direktøren for det hele i filmselskabet Zentropa. Anders Kjærhauge bliver ny adm. direktør, men selv om titlen er ny, har han i praksis fungeret som direktør over en længere periode.

Peter Aalbæk Jensens afskedshilsen til Filminstituttet og Revisornævnet - indrykket som annonce i Politiken fredag.
Peter Aalbæk Jensens afskedshilsen til Filminstituttet og Revisornævnet - indrykket som annonce i Politiken fredag.

Efter små 25 år i Zentropa er Peter Aalbæk blevet mæt af dage. Det skriver han i den meddelelse, som han sendte ud fredag morgen på dagen, hvor han fylder 60 år.

Han stopper som adm. direktør i filmselskabet, som han stiftede i selskab med Lars von Trier i januar 1992. Zentropas nye ledelse er et kollektiv af fem nøglepersoner, men på papiret er det Anders Kjærhauge, som fra denne fredag kan kalde sig administrerende direktør.

Den formelle udnævnelse kommer dog ikke til at betyde de store ændringer for Anders Kjærhauges arbejdsgang, for han har i praksis stået for drift og administration det sidste halvandet års tid, men med under den formelle titel som juridisk chef.

Nu er det mig, der får klø

»Den eneste forskel er, at det nu er mig, der får klø, hvis der er noget i vejen. Ændringen er i praksis er sket for lang tid siden,« siger han.

Siden den nye ledelsesstruktur trådte i kraft - rent uformelt, er Zentropa blevet en mere opdelt virksomhed forstået på den måde, at der er driften og det administrative, og så er der produktionen og den kreative udvikling, som sideløbende kører sit eget mere eller mindre selvstændige liv.

»Der er nogle områder, som er blevet strømlinet, og det er måske lidt kedeligt, men det er desværre, sådan samfundet kører. Man har et heftigt, næsten sygeligt ønske om kontrol. Men vi får jo støttekroner, så det har været nødvendigt med nogle mere gennemskuelige forretningsgange,« siger Anders Kjærhauge.

Sejrsglæde

Han er ikke den eneste, som er træt af kontrol. Peter Aalbæk udtrykker i sin meddelelse henrykkelse over Zentropas juridiske sejr over Det Danske Filminstitut (DFI).

»Jeg glæder mig over seneste markante sejre: Firmaets triumf over arvefjenden Det Danske Filminstitut, hvis ledelse nu i to markante sager mod Zentropa har lidt ydmygende nederlag,« skriver han.

Kontroversen med DFI blussede op, da en stikprøveundersøgelse foretaget af revisionsfirmaet Deloitte på vegne af Filminstituttet viste »en række kritisable forhold vedrørende Zentropas økonomiadministration«. DFI mistænkte filmselskabet for misbrug af filmstøtte i forbindelse med film heriblandt Oscarvinderen ”Hævnen”.

»Ålen« stopper som direktør på Zentropa. Peter Aalbæk Jensen er »mæt af dage« og giver ansvaret for Zentropa videre til fem personer. Arkivfoto.
»Ålen« stopper som direktør på Zentropa. Peter Aalbæk Jensen er »mæt af dage« og giver ansvaret for Zentropa videre til fem personer. Arkivfoto.

DFI indførte et skærpet tilsyn med Zentropa den 26. juni 2014. Sagen fik Zentropa til at klage til Justitsministeriet, som den 16. marts 2016 meddelte parterne i en skriftlig afgørelse, at Filminstituttet i strid med reglerne ikke havde gjort Zentropa bekendt med, at »der verserede en generel sag om skærpede vilkår for udbetaling af støttemidler til Zentropa«.

DFI’s skærpede tilsyn var altså ulovligt, og Zentropa burde have haft mulighed for at komme med bemærkninger til afgørelsen.

Dyb uenighed

Anders Kjærhauge ønsker modsat Peter Aalbæk ikke at kalde DFI for hans arvefjende, men utilfredsheden med Filminstituttet er til at spore.

»Vi har været dybt uenige med DFI, og jeg synes, at de har klokket gevaldigt i det i forhold til deres aktioner mod os. Det er tåbeligt, det de har lavet, men jeg vil ikke bruge ordet arvefjender, det er jo bare film, vi laver, og de er jo også flinke mennesker,« siger han.

Efter afgørelsen fra justitsministeriet meddelte Peter Aalbæk, at han ville rejse en erstatningssag med »krav om kompensation i millionklassen« mod Filminstituttet.

Fremover vil Peter Aalbæk fortsætte sit virke som igangsætter af filmprojekter som menig medarbejder. I år vil han kaste sin opmærksomhed på Birgitte Stærmose og Kim Fupz Aakesons »Darling« og Anders Morgenthaler og Mikael Wulfs »Vejfesten«.

»Nu har Peter Aalbæk været trådt tilbage fra det administrative i et par år. Han havde et ønske om at være mere kreativ og arbejde mindre med administration, hverdagsbeslutninger og drift,« siger Anders Kjærhauge.

Det har ikke været muligt at få Peter Aalbæk i tale, da han i dag fokuserer på madlavningen, hvor menuen står på flæskesteg og citronfromage til familien.

Peter Aalbæk Jensens afskedshilsen til Filminstituttet og Revisornævnet - indrykket som annonce i Politiken fredag.
Peter Aalbæk Jensens afskedshilsen til Filminstituttet og Revisornævnet - indrykket som annonce i Politiken fredag.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.