Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny restaurant-trend: Ser det her flot ud på Instagram?

Restauranter er begyndt at indrette deres interiør efter at det skal tage sig godt ud på Instagram. Alt sammen for at få gæster til at dele fotos af maden og stedet.

Restaurantgæster tager fotos af deres mad og deler dem på de sociale medier. Den tendens manifesterer sig nu i restauranternes indretning.
Restaurantgæster tager fotos af deres mad og deler dem på de sociale medier. Den tendens manifesterer sig nu i restauranternes indretning.

En lyserød flamingo tegnet op på væggen er dele-venlig.

Fliser i et utraditionelt mønster ser også godt ud.

Det samme gør pastelfarver på væggen, flot arrangeret mad og neonlys med et ironisk slogan.

Et måltid mad på en restaurant skal ikke længere kun smage godt. Det skal også se lækkert ud på det sociale medie Instagram.

Det har fået restauratører til at indrette deres spisesteder på en helt bestemt måde, så det kitschede og farverige interiør passer ind i Instagrams særlige billedunivers og bliver delt af kunderne, skriver magasinet The Verge.

Der opstået en hel industri af designere, der tegner stregerne til blandt andet menu-kort og sukker-poser og som hjælper restauranterne med at kaste den rette ”Instagram-madding” ud til de billed-ivrige gæster.

Første eksempel: Da de to kvinder bag San Francisco-restauranten Media Noche var nået til indretningen, gav de deres designer én instruktion: Restauranten skulle være ”Instagrammable”.

Det betød blandt andet et gulv med opsigtsvækkende fliser i stærke farver og et tapet med banan-print på toiletternes vægge.

Alt sammen for at få gæsterne til at stoppe i beundring og tage et foto til Instagram.

Ifølge The Verge gav strategien masser af likes og i dag har man tiltrukket gæster fra blandt andet Kina og Japan, fordi de såkaldte ”influencers” gerne vil have et foto til deres Instagram-konto. Nu bruger gæsterne som regel ti minutter på at tage fotos, før de rent faktisk bestiller maden, skriver det amerikanske magasin.

Engang var det maden, der betød noget. Skilte blev designet i stærke farver, så folk kunne se, hvad stedet tilbød af måltider. Var det hotdogs? Bøffer? Eller pomfritter?

Dernæst kom stemningen. Skulle restauranten være romantisk? Afdæmpet? Festlig? Familievenlig?

Nu skal der være et godt lys og en flot baggrund, så gæsterne kan tage det eftertragtede foto til Instagram.

The Verge nævner et andet eksempel: Den familieejede Cafe Pierre i Californien havde et mørkt og intimt interiør, da den var en fransk restaurant. For at favne nye sociale medier-tider har man valgt en ny identitet som italiensk restaurant med et åbent køkken og masser lys.

Hvorfor?

Fordi man vil skabe det perfekte Instagram-moment, fortæller ejer Sylvie Gabriele til The Verge. Det betyder blandt andet et stor neon-skilt, hvor der står ”LOVE”.

Den spanske restaurant Bellota i San Francisco har taget skridtet fuldt ud og opfodrer deres gæster til at tage 360 grader-videoer af kokkene, der i det helt åbne køkken tilbereder maden.

Ved baren finder man det, enhver selfie-glad person drømmer om: Lamper, der kan drejes, så du kan sætte det helt rigtige lys på dig selv.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.