Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny eller brugt bil: Få overblikket her

Der er mange parametre at holde styr på, når man køber bil. Her giver to bileksperter deres bud på, hvad der er godt og dårligt ved en ny kontra en brugt bil.

Der er mange parametre at holde styr på, når man køber bil. Her giver to bileksperter deres bud på, hvad der er godt og dårligt ved en ny kontra en brugt bil.
Der er mange parametre at holde styr på, når man køber bil. Her giver to bileksperter deres bud på, hvad der er godt og dårligt ved en ny kontra en brugt bil.

Vi har knap 2,5 millioner personbiler i Danmark, og for mange er bilen uundværlig som transportmiddel til og fra arbejde.

Når bilen skal erhverves, står mange i dilemmaet: Skal man købe en helt ny bil eller en brugt bil? Og hvor brugt må bilen være?

»Jo billigere bil, jo lavere er værditabet, men man har så også højere udgifter til service, vedligeholdelse og reparationer,« siger Karsten Meyland Lemche, der er testkører på FDM's blad, Motor.

Ældre biler har generelt en dårligere benzin- eller dieseløkonomi end nyere biler, hvilket også betyder, at man skal betale en højere ejerafgift.

Så hvor gammel må bilen være, for at det stadig er et godt køb?

»Hvis man køber en to-tre år gammel bil, så har afskrivningen været høj, og samtidig er den fornuftig, i forhold til at det er en relativt ny bil, så de omkostninger, der er til service, ejerafgift med videre, er stadig på et lavt niveau,« siger Jan Lang, der er kommunikationschef hos Bilbasen.dk.

Når bilen er mellem to og seks år gammel, har den ifølge Jan Lang sin storhedstid, for her er den såkaldte Total Cost of Ownership (TCO) meget stærk.

Kommer man ud over de seks år, kan man risikere at støde ind i høje udgifter til reparationer og generel vedligeholdelse.

Vender vi blikket mod en helt ny bil, er fordelene, at man køber den nyeste teknologi, en god brændstoføkonomi og ofte får en lav ejerafgift. Men værditabet er til gengæld meget højt de første mange år.

Andre fordele, man kan tage med sig, er, at renterne på et billån ofte er billigere på helt nye biler sammenlignet med brugte biler, siger Karsten Meyland Lemche.

Dertil kommer, at forsikringen også kan være billigere på grund af bilens udstyr.

»Nogle nye biler har automatisk nødbremsesystem, som giver en lavere risiko for uheld, hvilket har fået nogle forsikringsselskaber til at sætte præmien ned,« siger Karsten Meyland Lemche.

Han peger også på, at der i nye biler i dag er udstyr som adaptiv fartpilot, touchscreen og bakkamera, som man ofte ikke kan få i en fem år gammel bil.

/ritzau fokus/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.