Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny afgørelse kan gøre det sværere at få kompensation fra flyselskaber

At der var tordenvejr i USA i går må godt forsinke dig i dag uden, at du har ret til kompensation, slår ny afgørelse fra Højeste ret fast.

SAS har i dag vundet en principiel sag i højereste ret om kompesation af flypassagere.
SAS har i dag vundet en principiel sag i højereste ret om kompesation af flypassagere.

At der var tordenvejr i USA i går må godt forsinke dig i dag uden, at du har ret til kompensation, slår ny afgørelse fra Højeste ret fast.

De fleste har nok forståelse for, at tordenvejr eller en snestorm kan forhindre et fly i at forlade jorden i lufthavnen. Men at et daggammelt uvejr må forsinke flypassagererne uden, at de har ret til økonomisk kompensation har indtil i dag ikke været givet.

En afgørelse for Højesteret, slår i dag fast, at uvejr i vid udstrækning er en »ekstraordinær omstændighed,« og det er ikke godt nyt for flypassagererne.   

»Vi tror, at afgørelsen kommer til at betyde, at flere af flypassagerernes krav vil blive afvist af flyselskaberne. Flyselskaberne kan nu sige, at forsinkelsen skyldes dårligt vejr for flere dage siden, og hvor langt tilbage skal flypassagererne acceptere?« siger Johan Fugmann, direktør i Flyforsinkelse.dk, der yder juridisk assistance til forsinkede flypassagerer.

Sagen er blevet afgjort efter Flyforsinkelse.dk tilbage i 2013 lagde sag an mod flyselskabet SAS.  Baggrunden for det var et en gymnasieklasse fra Gribskov Gymnasie blev forsinkede på vej til USA. Klassen fik ikke de 600 euro, som forsinkelsen normalt ville berette dem til, fordi uvejret, der var skyld i forsinkelsen, blev betegnet som »ekstraordinære omstædigheder.

»Vi har i denne her sag måtte tage SAS i retten fordi vi mener, at der må være grænser for, hvor længe et uvejr kan bruges som en undskyldning for at forsinke flypassagerer uden at yde dem kompensationen, « siger Johan Fugmann.

»Vi oplever tit, at der på flere afgange før er sket en hændelse, som flyselskabet bruger som en undskyldning for, at de ikke vil yde kompensation,« siger han.

Fly der bliver forsinket på grund af et tordenvejr lander tre timer senere, og derfor bliver de næste passagerer forsinket, og det får en lavine effekt, hvor afgange der kommer efterfølgende bliver påvirket.

»Vi er forstående over for, at fly kan blive forsinkede på grund af dårligt vejr. Men der bør være nogle klare grænser for, hvor mange af de efterfølgende afgange, der må være påvirket af den første forsinkelse. Flypassagerer bør kunne forvente, at flyselskaberne gør en indsats for at forsøge at minimere de efterfølgende forsinkelser og det mener vi desværre ikke, at dagens afgørelse fra Højesteret bidrager til.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.