Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nu ruller politiets nye kontrolvogne ud efter fartsyndere

Fra februar firedobles antallet af politiets fartkontrolvogne. Samtidig ændres reglerne, så ejeren af et køretøj hæfter for flere bøder.

Arkiv.
Arkiv.

Nu skal du tænke dig godt om, før du låner din bil ud. I hvert fald hvis du låner den til en, der godt kan lide at træde speederen i bund.

Fra 1. februar træder nye regler nemlig i kraft, som betyder, at det er ejeren og ikke føreren af bilen, der får bøden, hvis hastighedsgrænsen overtrædes med højst 30 procent. Dermed fjernes den tunge administrative byrde, det kan være at identificere den fører, der har brudt fartgrænserne.

Det er også i februar, politiets 75 nye fartkontrolbiler triller ud på vejene. Hidtil har der kun været 25 fotovogne, men nu firedobles antallet altså til 100. Samtidig har bilerne fået installeret nyt, digitalt udstyr. De har blandt andet fået 3D-laserudstyr og kan genkende nummerplader.

Bilernes placering er blevet valgt ud fra, hvor der ofte sker færdselsuheld. Også befolkningstal og det gennemsnitlige antal kørte kilometer i politikredsene er blevet taget med i ligningen. I Midt- og Vestjylland, hvor der har været flest uheld, vil der være hele 13 kontrolbiler.

Østjylland og Nordjylland får hver ti af politiets nye biler og dermed næstflest, mens Bornholm kun får en enkelt.

Den styrkede kontrolindsats skal være med til at sikre, at de mål, Færdselssikkerhedskommissionen har sat om færre dræbte og kvæstede i trafikken, bliver nået.

Målene er, at der i 2020 maksimalt må omkomme 120 personer i trafikken om året. Samtidig må højst 1.000 komme alvorligt til skade og 1.000 lettere til skade.

Chef for Rigspolitiets Færdselscenter Frank Mathiesen fortalte tirsdag ved præsentationen af de nye fartkontrolvogne, at man forventer, at vognene vil skabe større sikkerhed i trafikken.

»Ja, det er ret simpelt. hvis vi får lavere fart, vil vi få lavere uheld. Hvis vi sætter ind med mere kontrol, så falder gennemsnitshastigheden. Så jo, det kan vi sige med ret stor sikkerhed,« sagde han til TV 2 News.

For høj hastighed er ifølge politiet en medvirkende faktor i omkring 40 procent af alle dødsulykker i trafikken. Sidste år blev 170 dræbt i færdselsulykker.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.