Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nu kan du lure på lærerens evner hjemme fra sofaen

Undervisningsministeriet udvider adgang til data om landets skoler til også at omfatte lærernes kompetencer.

-De nye tal skal være med til at løfte diskussionen om skolernes udfordringer, mener ministeren
-De nye tal skal være med til at løfte diskussionen om skolernes udfordringer, mener ministeren

København: Fra og med torsdag kan forældre og andre interesserede med et par klik på computeren få at vide, hvor godt lærerne i landets skoler er uddannet til de fag, de underviser i.

Det sker, når Undervisningsministeriet løfter sløret for tal for hver enkelt skoles andel af timer, der er dækket af lærere med undervisningskompetence i faget.

Samtidig åbnes også for et dybere indblik i elevernes fravær på de enkelte skoler - fordelt på køn og fraværstype.

De mange nye data bliver tilgængelige via ministeriets portal for skoletal, uvm.dk/skoletal, hvor man siden februar blandt andet har kunnet orientere sig i elevernes afgangskarakterer, trivsel og herkomst.

Tanken er at give borgerne det bedst mulige overblik forud for skolevalg, samt at gøre det nemmere for skolernes ledelser og bestyrelser at lade sig inspirere af hinanden.

Og det motiv håber undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) nu at styrke.

- De nye tal skal være med til at løfte diskussionen om skolernes udfordringer. Det er nødvendigt, hvis vi skal gøre vores skoler endnu bedre og skabe bedre trivsel for den enkelte elev, siger hun.

Ellen Trane Nørby understreger, at tal ikke fortæller hele historien om en skole.

- Men de kan give skoleledere og lærere en idé om, hvor de bør sætte ind. Samtidig kan tallene give inspiration fra andre skoler, der gør det særligt godt, siger hun.

I forældreorganisationen Skole og Forældre er formand Mette With Hagensen på den ene side glad for den lettere adgang til informationer om skolerne.

På den anden side frygter hun, at talmaterialet ender med at blive tillagt for stor værdi.

- Min bekymring går på, at det bliver simplificeret, så skolernes kvalitet bliver mere og mere hængt op på data, som ikke nødvendigvis har betydning for, om det er en god skole eller ej, siger hun.

Når det er sagt, så ser hun dog frem til at kunne orientere sig i, hvor mange lærere, der har linjefagskompetence i deres fag.

- Det bliver et løft, for her må vi som forældre stole på, at kvaliteten af undervisningen stiger med lærerens kompetencer, siger Mette With Hagensen.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.