Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Naturfolk ser intet problem i Aros-kunstværk

»Man har valgt et relativt uproblematisk areal,« mener Danmarks Naturfredningsforening og museumsinspektør.

Kritikken af et Aros-kunstværk i en park i Aarhus, hvor der er blevet malet med rød og hvid akrylmaling, er ude af proportioner. Sådan lyder det fra formanden for den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening, Sebastian Jonshøj til DR Østjylland.
Kritikken af et Aros-kunstværk i en park i Aarhus, hvor der er blevet malet med rød og hvid akrylmaling, er ude af proportioner. Sådan lyder det fra formanden for den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening, Sebastian Jonshøj til DR Østjylland.

Kritikken af et Aros-kunstværk i en park i Aarhus, hvor der er blevet malet med rød og hvid akrylmaling, er ude af proportioner.

Sådan lyder det fra formanden for den lokale afdeling af Danmarks Naturfredningsforening, Sebastian Jonshøj til DR Østjylland.

»Der er efter min bedste overbevisning ikke nogen risiko for grundvandsforurening eller noget. Der er tale om vandbaseret akrylmaling,« siger han.

Det er det aarhusianske kunstmuseum Aros og den tyske kunstner Katharina Grosse, der står bag det såkaldte landskabsmaleri på græsset i Mindeparken i Aarhus.

Aarhus Kommune og politiet har givet tilladelse til opførelsen af værket, men både borgere og næstformanden for Aarhus Kommunes teknik- og miljøudvalg, Ango Winther (S), mener, at værket ødelægger naturen.

Ifølge lokalformanden fra Danmarks Naturfredningsforening har man dog valgt et forholdsvis uskyldigt sted at opføre værket på, i modsætning til hvis museet for eksempel havde placeret maleriet i Marselisborgskovene kort derfra.

»Som det er lige nu, så har man har valgt et relativt uproblematisk areal at lave sådan et statement på,« mener han.

På Naturhistorisk Museum i Aarhus kan museumsinspektør, Morten D.D. Hansen, heller ikke se noget galt med det nyopførte kunstværk.

»Man har jo ikke fældet gamle træer eller ødelagt artsligt overdrev. Man har arbejdet lidt i en stor have eller park, som i forvejen er ren kultur. Det er fremragende naturformidling. Man kommer ud med et sindssygt vigtigt budskab uden at ødelægge noget som helst uerstatteligt,« siger han til DR Østjylland.

Han tilføjer:

»Som jeg siger: »Ungerne er kommet til at tegne på et Ikea-møbel, som man jo bare kan gå ud og købe et nyt af. De er ikke kommet til at ødelægge arvestykket fra 1700-tallet.« Jeg ville ønske, at jeg selv havde fundet på det.«

Værket er en del af udstillingen »The Garden«, der ifølge museet sætter fokus på menneskets forhold til naturen. Og ifølge både Danmarks Naturfredningsforening og Morten D.D. Hansen er det lige præcis, hvad der er behov for.

»Langt hovedparten af danskernes forhold til natur strækker sig maksimalt til vores haver. Sådan en som mig ser uerstattelige naturødelæggelser hver eneste dag, men fordi folk ikke kender det, så ser de det ikke, og så gør de ikke anskrig. Så velkommen til min verden,« siger museumsinspektøren til DR Østjylland.

Sebastian Jonshøj supplerer:

»Der er ingen tvivl om, at hvis det kan være med til at skabe debat om vores forståelse af naturen og vores natursyn, så er vi allerede nået langt. For er der noget, som naturen har brug for, så er det debat,« mener han.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.