Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Naboen betaler for snyd med forsikringen

Forsikringsselskaberne afslører hvert år snyd for hundredevis af millioner. Ifølge brancheforeningen er det kun toppen af isbjerget. - f.eks. når mange pludselig får stjålet deres iPhone 3.

»Da den nye iPhone 4 kom på gaden, skete der en markant stigning i antallet af iPhone 3 mobiltelefoner, som blev stjålet« fortæller skadeschef hos Top Danmark, Ole Rasmussen.
»Da den nye iPhone 4 kom på gaden, skete der en markant stigning i antallet af iPhone 3 mobiltelefoner, som blev stjålet« fortæller skadeschef hos Top Danmark, Ole Rasmussen.

Danskerne svindler årligt for hundredevis af millioner, når de skal melde skader og tyveri til deres forsikringsselskab. Tal fra seks af landets største forsikringsselskaber viser, at selskaberne alene i 2010 afslørede snyd for over 243 millioner kroner. Og tendensen har ikke ændret sig meget de sidste tre år. Mens tallet lå på 199 millioner i 2008, var det helt oppe på 231 millioner kroner i 2009.

I forsikringsselskabernes brancheforening, Forsikring & Pension, vækker tallene bekymring, og her frygter man, at det kun er toppen af isbjerget, som kommer frem i dagens lys.

»Det er foruroligende, at der svindles med så store beløb. Det tyder på, at der er tale om et udbredt moralsk problem blandt befolkningen. Og tallene viser kun de sager, hvor svindlen bliver opdaget. Der findes sager, som aldrig kommer i selskabernes søgelys og derfor aldrig bliver opdaget,« forklarer Hans Reyman-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension med ansvar for skadeforsikring.

Snyd for milliarder

Udenlandske studier fra blandt andet USA, England, Canada og Australien viser, at svindelsager udgør mellem 7 og 15 procent af den samlede erstatningssum.

»Det skulle være mærkeligt, hvis noget tilsvarende ikke gør sig gældende i Danmark. Det er ikke til at sige præcis, hvor meget der svindles for, men vi er i hvert fald oppe i milliardklassen,« forklarer Hans Reyman-Carlsen.

I Danmark udbetaler forsikringsselskaberne tilsammen årligt erstatninger for over 40 milliarder kroner, og hvis der svindles for blot fem procent af denne sum, runder tallet flere milliarder.

Tallene her i artiklen er fra Codan, Alka, Alm. Brand, GF Forsikring, Top Danmark og Tryg.

Forstærket jagt på svindlere

Forsikringsselskaberne har intensiveret deres indsats mod svindlerne. Fra 2008 til 2010 har de seks selskaber øget antallet af medarbejdere fra 37 til 45 medarbejdere, og antallet af efterforskede sager er steget fra 2.195 til 2.529.

I Top Danmark hentede man sidste år 55 millioner kroner fra sager, hvor man fandt tegn på snyd eller manglende dokumentation. Selv om omfanget formentlig er meget større, kræver det en god grund, før man vil gå kundernes forklaringer efter i sømmene.

»Det er kun, hvis der er noget usædvanligt, eksempelvis med forklaringen eller beløbsstørrelse, at vi kigger nærmere på en sag. Af de 300.000 sager, som vi har om året, er det kun 500, vi efterforsker,« forklarer skadeschef hos Top Danmark, Ole Rasmussen, som indrømmer, at der opstår situationer, hvor man må lade de små fisk svømme, selv om meget taler for, at de ikke har rent mel i posen.

»Da den nye iPhone 4 kom på gaden, skete der en markant stigning i antallet af iPhone 3 mobiltelefoner, som blev stjålet. Det får jo alarmklokkerne til at ringe, men udgangspunktet er, at vi stoler på vores kunder. Der er en gensidig tillid mellem os og vores kunder, som vi gerne vil beholde,« forklarer Ole Rasmussen.

Ok at snyde lidt?

En undersøgelse lavet for Forsikring & Pension fra 2010 viser tydeligt, at danskerne har et meget nuanceret syn på forsikringssvindel. Mens der generelt tages afstand fra de typer forsikringssvindel, hvor man skriver ekstra ting på en skadesanmeldelse, forværrer en person- eller tingskade eller opdigter en skade, mener næsten hver anden dansker, at det er acceptabelt at være fast bruger af en bil, som er forsikret i forældrenes navn. Hvis denne form for forsikringssvindel medregnes, erkender 27 procent, at de på et tidspunkt har svindlet. Undersøgelsen viser også, at danskerne hellere så, at forsikringsselskaberne sætter ind over for de store svindelsager. En holdning som ikke møder forståelse hos Alka Forsikring.

»Det hele løber jo op. Og jeg tror ikke, at folk tænker på, at det er deres nabo, fætter og børn, som betaler regningen igennem forhøjede præmier. Hvis vi kunne stoppe al forsikringssvindel, inklusiv dem, som lige skriver et par ekstra CD’ere på skadesanmeldelsen, så regner vi med, at den gennemsnitlige forsikringspræmie vil blive 500 kroner billigere,« forklarer kommunikationschef i Alka Forsikring, Nicolai Kampmann.

Foto: Ikke oplyst

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.